h1

10 preguntes per NO fer a un arqueòleg

gener 27, 2011

Com ja estic fart de que sempre em facin les mateixes qüestions impertinents cada cop que parlo amb algú profà a l’arqueologia, m’he decidit a respondre d’una vegada per totes aquells dubtes més recurrents, esperant que d’aquesta forma tothom tingui una idea més realista i menys romàntica del que és excavar jaciments avui dia a Catalunya


1.- La teva feina deu ser molt descansada no? Sempre amb el pinzellet…

-> EL pinzell pràcticament no s’empra en arqueologia, més enllà de netejar restes òssies humanes o peces singulars. Les nostres eines més habituals són les màquines excavadores, els pics i les pales, que ja us dic ara que de descansats no en tenen res, sinó pregunteu-li a les vèrtebres lumbars que em queden!

2.- Has trobat mai cap tresor?

->Típica i tòpica pregunteta impertinent que en cada jaciment ens veiem obligats a respondre centenars de cops. L’arqueologia professional és una ciència que cerca informació, no tresors. El més valuós que podríem trobar seria un abocador d’escombraries, ple de d’objectes i restes de consum. El prestigi personal el podem arribar a obtindre publicant gratis les conclusions de la nostre feina en memòries o articles que mai llegirà ningú.

3.- Peró no coneixem ja tot el passat? Cal excavar-ho tot?

->Les restes arqueològiques, per ínfimes que siguin, son part del Patrimoni Cultural que hem heretat de les generacions que ens han precedit i, per tant, estem obligats a conservar-les per les posteriors. Cada resta material del passat serveix per donar noves dades sobre les relacions socials i econòmiques d’un carrer, d’un poble, d’una societat i, per tant, de la Cultura  Humana. La única forma objectiva de reconstruir la història, especialment de els cronologies on no tenim documents o aquests son molt escassos, és a partir de l’anàlisi global de totes aquestes dades.

4.- Que feu amb els ossos i la ceràmica que trobeu? Ho veneu? Us ho endueu a casa?

-> Tot el material arqueològic (que tingui més de 100 anys) pertany en exclusiva a l’estat, no es pot compar ni vendre; el tràfic d’antiguitats és un delicte penal. Cada fragment que trobem és rentat, siglat, inventariat, dibuixat, fotografiat i dipositat en el museu d’història local més proper. Tot i així algun cop ens hem d’endur feina a casa… jo ara mateix tinc un esquelet humà en un armari!

5.- Has excavat mai un dinosaure?

-> No, ja que això no és feina d’un arqueòleg, sinó d’un paleontòleg, nosaltres tan sols estudiem el pas de l’home per la terra i els primers homínids van sorgir milions d’anys després de la mort del darrer gran sauri. Les feines dels arqueòlegs i dels paleontòlegs poden solapar-se en jaciments del Paleolític inferior on apareguin grans restes de fauna, tot i que un arqueozooleg (jo ho soc) sempre observarà les traces de carnisseria i cocció sobre els ossos, mentre que els nostres col·legues tan sols es fixen en les característiques morfològiques de l’animal.

6.- Però encara queden jaciments per excavar a Catalunya?

-> Oi tant! Heu de pensar que tan sols al casc antic de Barcelona s’han dut a terme 2.500 intervencions arqueològiques (3 dirigides per mi). De fet, la Generalitat tan sols dona permisos per excavar aquells jaciments que estiguin afectats per una obra (el 96%), o bé que s’hi estigui duent a terme un projecte d’investigació a llarg plaç.

7.- Tu deus ser funcionari i des cobrar molt no?

-> L’arqueologia a Catalunya és absolutament privada i depenent d’empreses que operen sota control tècnic i administratiu de la Generalitat i les Museus d’Història locals. El meu primer sou, ja llicenciat i cursant un doctorat, va ser de 711 euros en ple boom urbanístic. Des de l’aprovació del conveni del nostre sector estem un xic millor, però a anys llum del salari d’un camioner o d’un encofrador analfabet. Si em donessin un euro cada cop que he estat temptat de deixar la meva professió, ara seria milionari.

8.- Com sabeu on hi han jaciments?

-> Cada ajuntament té, o hauria de tindre si fos competent, una carta arqueològica delimitant zones d’expectativa dintre de les quals teòricament s’hauria de realitzar un exhaustiu control de tots els rebaixos de terra que es realitzin i aquesta excavació l’ha de pagar íntegrament el promotor de la obra sigui públic o privat. A la pràctica això depèn exclusivament de l’interès que hi tinguin els museus locals i l’arqueòleg territorial de la zona.

9.-Els promotors de les obres us intenten pressionar per que feu la vista grossa?

> Curiosament sempre opten per amenaçar-nos i mai pel suborn! En el 80% de casos sol haver-hi discussions greus a cada reunió d’obra, ja que per cada constructor sensible a la història n’hi han mil que serien capaços d’endur-se Atapuerca i la Vall dels Reis amb una excavadora per tal de poder edificar-hi pisos a sobre! Aixo és sol traduir en una font inesgotable de conflictes i tensions laborals; aquells arqueòlegs o empreses que excaven pitjor, més ràpid i exploten als treballadors competint a la baixa en salaris i condicions, sempre tenen feina.

10.- T’agrada la teva feina?

-> Mmmmm… Com diria Fangoria “Ni contigo ni sin ti”. La veritat és que m’encanta excavar i el procés científic que comporta, però donaria el que fos per poder-ho fer allunyat de promotors urbanístics, tècnics de seguretat, regulacions de plantilla constants,  presses, enveges, intrigues i tensions a les que, per molts anys que passin, mai m’hi acabaré d’immunitzar.

EN TENIU CAP ALTRE?

36 comentaris

  1. El de la foto soc jo excavant una mandíbula de porc en una cabana neolítica del Raval de Barcelona!


  2. Com ara no sóc arqueòleg puc fer-te-les tranquilament…
    Es lliga molt a les excavacions???
    Aaaaah… i sou tots tant macos i maques com Indiana Jones i Lara Croft???
    Aneu sempre vestits com si anèsiu de safari a Kenya?
    jajajajajaja
    Apa… tres preguntes més que em van fer a la època d’arqueòleg… te les dedico!


    • El meu xicot i jo ens vàrem conèixer excavant en un poblat neolític!
      Això si,es lliga MOLT més a les excavacions programades de la universitat, on vas a passar-ho bé, que no a les professionals!


      • Que a les urgències es lliga menys??? Jajaja…ànima càndida. Amb l’endogàmia que hi ha al sector el més estrany es que no siguem tots mig parents!!!!


    • Jo estic amb l’espardanyeta, a les urgències és un festival, sobretot a les birres dels divendres i als sopars de final d’excavació… aquí tots estem emparentats… no conec cap arqueòleg que no hagui tingut un affair amb algun altre arqueòleg (i generalment més d’un…)


  3. Crec, com a profà, que és una feina interessant.

    Així mateix, em sembla que és una tasca per a persones capaces, preparades, pacients i ordenades.

    Ja veus que és molt fàcil parlar de la feina dels demés!!!


  4. wow! arqueozoòleg! els meus prefes! 🙂 bé, els paleobotànics també eh! 🙂


  5. Ja sé que m’arrisco a que m’escridassis per ser impertinent (o cabuda), però és que no em resigno a abandonar del tot un cert romanticisme. Es tracta de la segona qüestió (apa, la pitjor de totes!). Si matisem la definició de “tresor” i la desvinculem de metalls i pedres precioses o d’elements valorables econòmicament, si considerem que un tresor pot ser una troballa que dóna una informació valuosíssima del que va passar fa qui sap (tu saps) quants anys, ens deixaries pensar que n’has trobat algun?

    Ai, i boníssim això de l’esquelet. Sospito que hi ha molta gent que té un “cadàver a l’armari”, però tu ets el primer que reconeix tenir-lo literalment (hahaha!)

    Per cert, jo també he treballat alguna temporada a l’aire lliure (no en jaciments, eh) i et planyo. Anar a la feina i veure els marges de la carretera blancs de gebre o quan a ple estiu al cel no hi ha ni un núvol per medecina, no té romanticisme, no. 😦


    • Ui si, aquí has donat al clau: una de els pegues que té aquesta feina és treballar a l’aire lliure! Surto de casa TAN abrigat que quasi no puc moure les articulacions!


  6. Pregunta estúpida i frívola: el porcentatge de gais entre els arqueòlegs és tan significatiu com en altres professions considerades de “lletres”?

    [disclaimer: l’arqueologia pròpiament, de lletres no és, doncs estudia restes materials, però ja se m’entèn què vull dir amb la classificació “lletres”]


    • Que va!! De lesbianes tantes com vulguis, però els gais tan sols abunden entre els restauradors i el personal dels Museus.
      Alguns cops m’he sentit com el personatge de Little Britain que repeteix constantment “Im the only gay in the village”


      • (perdoneu el meu català, però sols puc xarrar el poquet valencià que vaig aprendre a les excavacions)

        Estic d’acord amb el meu company Arqueòleg Glamurós, que moltes veguades el unic arqueoleg gai de l’excavacio soc jo. Però jo crec tambè que aixo es perque en les excavacions hi ha mes xiques que xics.
        Clar, que tambe una vegada, encara no se com, però dins dels voluntaris erem 4 de 4 (!!!). El director i els tecnics no lo creien.
        A vore aquest estiu com es presentan les excavacions!!


  7. Tens “skeletons in the closed”!!

    Per experiència pròpia (en feines “pringades” però ben vistes), part de la teva paga és:

    -Que bonic poder fer una feina que t’agrada!!!
    -Com m’agradaria ser arqueòleg!!
    -Quina feina tant emocionant!!!

    Tot això dit amb la boca ben oberta iper part d’algú que treballa de dilluns a divendres, de 8 a 15h i cobrant molt més que tu…


  8. Una pregunta incòmode:

    Quan els arqueòlegs busqueu un determinat estrat, és veritat que us emporteu per davant algun jaciment posterior, o això forma part de la llegenda negra que teniu al departament de contemporània? (Sota Terra no us ha ajudat gens!!)

    I una curiositat:

    I sempre apliqueu “matrix” de Harris o teniu algun sistema més modern?


    • Tan de bo ens ho deixessin fer!! Ara mateix estic excavant una fàbrica del s.XX sencera per tal de poder arribar a un cementiri neolític que hi ha a sota! Estem obligats a documentar-ho tot, tan sols traiem a saco amb excavadora els nivells estèrils o amb runa actual.

      En totes les excavacions “històriques” s’aplica el sistema harris, mentre que a la majoria de les prehistòriques es fa servir el Laplace. El que ha quedat en desús es la representació gràfica de la matriu de harris


  9. […] Artículo traducido de Reflexions d’un arqueòleg glamurós. This entry was posted in Arqueologia. Bookmark the permalink. ← Descubierta en Atapuerca una rata de agua de 1,2 millones de años LikeBe the first to like this post. […]


  10. Jo al camp de treball de Pujalt (Anoia “L’exercit popular”) l’any 2008, vaig trobar una mascara anti-gas de la Guerra Civil excavant una latrina, es l’única vegada que vaig anar a excavar. Com a historiador et parlaré amb franquesa, mai m’ha tirar l’arqueologia.

    Aquest post hauria d’esser de referencia!


  11. Jo em pensava que sempre anaveu buscant algua cosa en concret… No sé… una cosa com ara l’útim cigar que es va fumar Juli Cèsar o les taces de café de Martí l’Humà o l’ordinador de Ferran VII.


    • Que va! No busquem res en concret, sinó que simplement documentem l’evolució històrica en un punt concret on s’ha d’edificar. Si hi ha res interessant bé, sinó també, cobrem el mateix!


  12. jajajajajajajjaj absolutly!!!!!!!!!!!!!!!! la que a mi també em fotia és: i ja us paguen o això és tot voluntari????????


    • Hi ha gent que deu pensar que els arqueòlegs mengem terra i vivim de l’aire…


  13. llavors treballes majoritàriament a l’aire lliure no? si és així… a l’hivern et fots de fred i a l’estiu sues com un campió no?


  14. Una pregunta, sense gens d’importància, però vé de les meves observacions.

    Per què hi ha tanta gent si més no d’estètica hippie que fa arqueologia??

    http://unaminoriaradical.wordpress.com/


    • Revolcar-se pel fang no lliga gaire amb una estètica pija! També hi han molts heavies!


  15. […] prestado este artículo de Domus Sapientiae, aquien a su vez lo tomó prestado de Arqueòleg Glamurós en su blog: “Como ya estoy harto de que siempre me hagan las mismas preguntas…, me he […]


  16. Arqueòleg,
    Em sento com una nena que li han dit que els reis són els pares!
    Ja et val, has destrossat la imatge de l’Indiana Jones que tots teníem de tu! Jo que volia que com a mínim un fill meu sigui arqueòleg!
    I Egipte, què? Ara resulta que hi ha egiptòlegs, arqueozzolegs, paleontòlegs, etc..
    T’has passat un ou…
    Tot i que quan parles de salaris i enveges, etc. No et pensis que en altres professions és un camp de flors i violes…


  17. Hola arqueòleg, tenia un profe que sempre ens deia que tothom sap parlar d’història. Tothom però, a partir de programes televisius com 4º milenio… Potser hauria de fer una entrada como la teva al meu blog, defenestrant els tòpics sobre la història… N’hi ha tants! Salut!


  18. […] 10 preguntas para no hacer un arqueólogo (CAT) glamboy69.wordpress.com/2011/01/27/10-preguntes-per-no-fe…  por PacoSarmiento hace 3 segundos […]


  19. El barret i el fuet son part de l’uniforme?


  20. Ale Ale, tu mete con los encofradores y camioneros, que ya estas diciendo mucho de que tipo de persona eres.
    De todas maneras, yo creo que arqueologo debe ser tu trabajo ideal con eso de que no tienes que relacionarte con mucha gente y la mayoria de ella ya esta muerta.


  21. No es meterse con nadie…es lo que hay. Yo también soy del gremio de la arqueología de urgencia y podría contar muchas anécdotas al respecto.
    La mayoría personas que no han acabado los estudios, porque en la obra se ganaba más y bastantes ocasiones hay gente que mira con desprecio que tengas una carrera y que estés ganando menos que ellos.


  22. No es meterse con nadie…es lo que hay. Yo también soy del gremio de la arqueología de urgencia y podría contar muchas anécdotas al respecto.
    La mayoría personas que no han acabado los estudios, porque en la obra se ganaba más y bastantes ocasiones hay gente que mira con desprecio que tengas una carrera y que estés ganando menos que ellos.


  23. Per cert…no només encofradors i paletes. Hi ha molt enginyer i arquitecte amb un analfabetisme cultural que fa por. (Soc la mateixa que deixa missatges com espardanyeta però no se perquè no em deixava publicar amb aquest nom)


  24. Doncs ara si que em deixa, trindra nassos!!


  25. ja la primera pregunta és de cop de pu** a la cara! mai pensaria que és descansat estar hores i hores a la solana com he vist fer a Alacant per exemple, mentres jo vaig a la platja i veus els pobres arqueòlegs patint la calor de les 12 del migdia buscant en un jaciment romà!



Deixa un comentari