h1

SÍNDROME D’HYBRIS: Bogeria i poder polític

gener 30, 2011

Segons el darrer llibre de l’ex-ministre britànic David Owen, que porta com a títol “En el poder y en la enfermedad”, el 29% dels Presidents dels EUA han patit algun tipus de malaltia psíquica greu i el 49% han presentat símptomes propis d’algun  trastorn mental, un índex que duplica al de la població general que, segons la OMS, es troba al 22%.

Es a dir, existeix una relació estadísticament significativa entre la bogeria i el poder polític, fet que ens condueix cap a la següent pregunta: Tenen els dements una tendència innata cap al lideratge dels estats o bé, pel contrari, és l’exercici del poder polític el que acaba empenyent a individus sensats i assenyats cap a un precipici d’irrefrenable follia eixelebrada?

Exemples de governants trastocats en trobem des del mateix origen de l’estat: a l’antiguitat persa el Rei Cambises II (segle VI aC) es va suïcidar entre deliris, després d’assassinar als seus germans i perdre el seu imperi a mans d’un usurpador o, com no, Calígula (12-41 dC), tercer Emperador de Roma, conegut pels seus folls escàndols practicant l’incest, obligant a les seves germanes a prostituir-se, disfressant-se de deu Apolo o Mercuri, matant per diversió, obligant a l’exèrcit a fer moviments militars absurds i nomenant al seu cavall cònsol i sacerdot.

I així podríem anar filant una interminable llista d’atrocitats comeses per eixelebrats dictadors, psicòtics monarques o  aberrants presidents en totes i cada una de les formes d’autoritat que ha desenvolupat l’estat  al llarg dels seus quatre milens d’existència, fet que ens podria dur a la mateixa conclusió extremista que el filòsof postmodern Michel Focault: la bogeria és quelcom relatiu, una mera forma de desfer-nos d’aquelles persones amb un comportament que no lliga amb el de la majoria de la societat; per tant, la follia es l’estat natural i permanent de l’home i no som ningú per determinar que és normal i que no.

En canvi, jo que no tinc res de postmodern, aposto per la mateixa conclusió que Owen presenta a la seva obra: la majoria de persones que exerceixen la responsabilitat màxima al front d’una institució estatal acaben desenvolupant la “Síndrome d’Hybris”, una patologia consistent en una egolatria galopant dels líders encegats en si mateixos que es desenvolupa en les següents fases:

-FASE 1: Un individu normal acabat d’arribar al poder dubta de les seves decisions, per tant es rodeja d’incondicionals que l’aconsellen i l’ensabonen.

-FASE 2: El polític es creu que té el carreg pel seus mèrits, que les seves idees i propostes son infal·libles, que ell ha salvat el país, es veu insubstituïble, desenvolupa tics de megalomania narcisista i no accepta cap decisió que no sigui seva.

– FASE 3: El lider acaba patint un trastorn psico-patològic derivant a un culte a la personalitat amb  visions paranoiques, enrocant-se en un il·luminisme on veritablement es creu un messies salvador que guia la pàtria, donant peu a tot tipus de genocidis i purgues contra enemics reals o imaginaris

I la veritat es que observant el curs de la història difícilment trobarem cap cas d’un dirigent, d’esquerres o dretes, que després d’una llarga temporada al carreg de les decisions executives d’una nació no hagi arribat, com a mínim, a la Fase 2!

10 comentaris

  1. Interessant teoria. Les teves hipòtesis semblen coherents, però realment, com més gran és el lideratge d’un individu més pressió pateix. I tothom té un límit. A més en l’actualitat, també hi ha qui diu que els poderosos acaben pencant més que el poble, ja que han de moure molts més fils i entendre moltes més coses que no calia fer abans. Això implica que mantenir i gestionar el poder acabi sent, ni que sembli una paradoxa, una esclavitud alienant.


  2. […] This post was mentioned on Twitter by Arqueòleg Glamurós, Arqueòleg Glamurós. Arqueòleg Glamurós said: SÍNDROME D'HYBRIS: Bogeria i poder polític: http://wp.me/paaYl-1Jo […]


  3. Em sembla una lògica acceptable tret d’un detall, no crec que un individu normal tingui gaires possibilitats d’arribar a tocar poder de veritat.

    A quina fase posem al Zapatero?


    • Zapatero és el perfecte exemple de governant que acaba de passar de la Fase 1 a la 2


  4. Bé poder ni una teoria ni l’altra. Els que arriben a dalt de tot ja no són com el ciutadà normal, ja tenen unes aspiracions, autoestima i manera d’actuar diferents. Si li afegeixes la pressió, responsabilitat, els medis de comunicació (això s’ho van estalviar els governants antics però estic segura que es causa de molts mals)… barreges… i boig al canto!


  5. Havia sentit a parlar de ‘El síndrome de la Moncloa’, on els 3 presidents que s’ha han estat 1 legislatura sencera (Calvo-Sotelo va estar-s’hi només 1 any i mig) han ’embogit’, precisament perque en la fase 1 es van rodejar d’adul·ladors.

    Dels 3 presidents que comentes, només situo a la fase 3 a Aznar. González es va quedar a la fase 2 i allà segueix. En el cas de Zapatero… no se si dir que està a la fase 2 però que algú amb sentit comú l’ha fet baixar del núbol. No se, però no el veig ni com Aznar (un il·luminat de dretes perillosissim) ni com Felipe.

    Salut i ja t’he ‘Meneao’.


  6. No en sabia res d’aquesta síndrome. Em sembla encertat el post.
    La veritat és que al pensar-hi un es planteja que ha estat el primer, el col•lapse arriba un cop en el poder o bé ja s’arriba “tocat”?
    En el cas dels governants espanyols, crec que s’hi ha tornat una vegada han estat en el poder.


  7. Per això a Esparta tenien una duarquía i la Gerusía que podia detituir als reis! Si és que està prou clar, ens hem equivocat escollint Atenes com a referent polític!!

    Ara seriosament, molt bon post. Li dono voltes al cap, però no trobo cap polític que no hagi arribat a la fase 2. Allende? Trotski? (i per què no va arribar a governar mai!) Potser en León Blum? brrr els poítics són realment una espècia molt especial…


  8. Ui, ui, ui…però com goses despreciar de tal manera al postmodernista de Michael Focault, siusplau!! És que si dius que la bogeria es relativa no s’entén res. La veritat és que no ho tinc gaire fresc, però el què ell parla és com diferents institucions són una font de poder i de control, i una d’aquestes és la psiquiatria i els psiquiatres.
    A finals del S. XIX es van fer servir aquestes disciplines per tancar indigents, classificar com a invertits els homosexuals…
    Si vols dir que diu que ell afirma que la bogeria és relativa…bé, però em sembla que és una conclusió molt simplista i burlesca del pensament de Foucault.


    • “Si vols dir que diu que ell afirma”
      Renoi amb la subordinada Biel!

      La conclusió a dir que la bogeria és tan sols una invenció dels psiquiàtres per eliminar dissidents, no és que la bogeria, tal com l’entenem, és relativa i no objectiva? Jo ho he entès així, vaja



Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: