h1

Apunts sobre la Vaga del Metro a Barcelona

febrer 25, 2016

## a2 metro

Hi ha una dreta que creu que les vagues sempre son injustificables i una esquerra que creu que els treballadors sempre tenen la raó. I cansen” @moragasai

En primer lloc dir que a mi, personalment, no se m’hi ha perdut res en aquesta vaga i que prou feina tinc amb la política municipal hospitalenca com per ficar el nas a la barcelonina. Però m’ha cridat l’atenció el típic conflicte d’interessos entre dos grups amb demandes justes, però contraposades: els treballadors volen una pujada de sou i els usuaris demanden un bitllet més barat. Un dilema shakespearià que perfectament podria servir per un capítol de la sèrie danesa Borgen.

Intentaré posar un xic de llum a l’assumpte, endreçant les dades objectives que he anat seguint per la premsa i defugint de tot maniqueisme dogmàtic.

1.- (Auto)crítica. Es evident que aquest conflicte ha posat de relleu els límits de la nova esquerra post-moderna davant el mon del treball i sindical. No passa res, precisament per això van confluir diverses cultures polítiques. Colau ja va reconèixer que va ser un error demanar que s’aturés la vaga abans de començar a negociar. Un altre error va ser dir que les vagues només poden ser defensives davant una retallada, o titllar-la de “desproporcionada”. També poden ser ofensives, faltaria més. Els treballadors de TMB tenen plena legitimitat d’emprar aquesta eina per reivindicar millores en el seu conveni. I durant MWC, quan té més repercussió, doncs perfecte d’això es tracta. La vaga es adient quan i com els treballadors ho considerin, punt. En tot cas podrem jutjar la idoneïtat de la demanda concreta, no de la vaga com a eina en si. I menys en un context de neoliberalisme autoritari on s’està qüestionant aquest dret. A l’entrevista de RAC1 d’aquest matí, el relat de Colau en aquest aspecte ha estat infinitament més encertat. Ho celebro. En quant al sou dels treballadors, ja eren públics molt abans de la vaga i no hi te res a veure. L’augment de serveis mínims els ha decidit la Generalitat, sense que l’Ajuntament hi hagi dit res. Per altre banda us recomano les encertades reflexions de Joan Coscubiela al seu blog, sobre la normalitat de la vaga i el perill que pot suposar enfrontar a treballadors entre si, o de culpar als funcionaris de la precarietat dels aturats.

2.- El problema de fons: El passat desembre va acabar el conveni del Metro i ara els seus treballadors, liderats pel sindicat majoritari CGT, demanden una pujada de sou del 3%. En cap cas s’està parlant de retallar res ni d’acomiadar ningú, en un col·lectiu que ni tan sols va perdre en el seu dia la paga extra. Quin es el problema? El Tribunal de Comptes només permet a les administracions públiques una pujada màxima de salaris de l’1%. La legislatura passada ja van decretar il·legal una pujada superior a aquest límit. TMB ha proposat a canvi complements salarials de productivitat, però CGT s’hi ha mostrat absolutament inflexible. Per altre banda TMB també està a punt de tancar el conveni a l’autobús (ja hi ha un preacord que dintre de poc han de votar els treballadors) i qualsevol millora pels operaris del metro, que no estigui recollida al conveni del bus, faria perillar el preacord ja que exigirien millores similars.

3.- D’on treure els diners? En el cas que fos legal la demanda del 3% d’augment de salari que demana CGT d’on sortiria el pressupost? Hi han diverses opcions: apujar el bitllet, eliminar inversions en maquinaria o bé amb partides d’altres llocs del pressupost municipal, ja sigui en retallades en rescat social o bé apujant impostos. Totes i cada una d’aquestes opcions repercuteixen directament sobre la ciutadania en general i fan pagar un augment de salari a les persones més desafavorides i que tenen unes condicions socials i econòmiques objectivament molt pitjors. A mi no em semblaria just, la veritat.

4.- Que deia el Programa de BeC al respecte? Barcelona en Comú es va posicionar al seu programa a favor de baixades tarifaries del transport públic a persones amb un atur superior als 3 mesos o amb un salari inferior al mínim interprofessional. Pel que fa als drets dels treballadors, tan sols proposava reduir la temporalitat i l’eventualitat. En cap cas es va comprometre amb una pujada de salaris i menys per sobre del límit de l’1% permès pel Tribunal de Comptes.

5.- Els sous dels alts càrrecs: Tot i que em consta que aquest tema pràcticament NO s’ha posat en sobre la taula de negociació, si que s’ha emprat de cara a la comunicació política de la vaga per part de la CUP. Es cert, TMB te alts càrrecs amb sous elevats. Des de fa uns 20 anys, amb uns contractes blindats i clàusules de confidencialitat que impedeixen fins i tot divulgar el que cobren. L’únic alt càrrec al qual se li pot modificar el sou (el gerent) se li ha retallat un 40%. Des de l’entrada de Barcelona en Comú a TMB no s’ha apujat ni un cèntim a cap d’aquests directius. Qualsevol mesura al respecte s’hauria de prendre al plenari de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, on el PSC té una àmplia majoria, així com la Vicepresidència. I, com sospitareu, no té la menor intenció de fer fora als seus endollats. Es un problema que cal afrontar políticament, no amb una vaga. De moment s’està posant en marxa una agència de transparència on es publicaran els sous dels directius, sense que afecti la confidencialitat o la protecció de dades. No es pot exigir que en 8 mesos es faci el que no s’ha fet en 20 anys.

5.- En quina guerra està batallant CGT-COS de TMB? Perquè aquesta inusitada bel·ligerància sobtada contra un Govern d’esquerres? Perquè no van fer vaga als passats Movile, quan hi havien exactament els mateixos alts càrrecs i el mateix conveni però un alcalde de CIU? Perquè ara aquesta inflexibilitat tan extremadament intransigent a l’hora de negociar? Cal recordar que aquests sindicats tenen una trajectòria força curiosa: El 7 de novembre de 2010 van convocar una Vaga contra la visita del Papa Benet XVI a Barcleona, causa molt justa però que res té a veure amb els drets dels treballadors. El 2012 es van negar a secundar la Vaga General, fent d’esquirols escortats pels mossos i enfrontant-se violentament amb els piquets de CCOO a les cotxeres de TMB. Llavors tenien de portaveu a Josep Garganté i Closa, el qual avui dia es regidor de la CUP a l’Ajuntament de Barcelona i treballador a temps parcial a TMB busos alhora. Resulta molt temptador preguntar-se si realment CGT i COS estan defensant els seus treballadors o simplement es limiten a fer de corretja de transmissió d’ordres polítiques de la CUP, en el marc d’una estratègia per desgastar la única oposició real al Govern de dretes de la Generalitat, al qual ells donen suport. Es un dubte molt inquietant, la veritat. També aprofito per condemnar els arguments masclistes i completament fora de lloc que CGT ha fet servir a les xarxes per atacar a la regidora Merche Vidal; així com que Garganté s’hagi referit a Colau com “la patronal” la qual cosa evidencia un analfabetisme total sobre les relacions laborals en una empresa pública, doncs es evident que l’alcaldessa no es queda la plusvàlua de ningú, sinó que té una nòmina com un treballador més. I finalment, no deixa de ser paradoxal que la CUP sortís de la confluència amb BeC pel sou “elevat” dels polítics al seu codi ètic, que es molt més baix del que ara ells mateixos defensen en el conveni del metro.

Dit això, espero que s’arribi ben aviat a un acord que sigui legal i satisfactori pels treballadors, sense que aquest repercuteixi de forma negativa en el preu del bitllet o la qualitat del servei.

29 comentaris

  1. Brillant anàlisi que he difós als meus amics


  2. Gràcies per existir, Arqueòleg, no sé què faríem sense tu!!! La teva tasca en política i comunicació té tot el meu suport i admiració conciutadana. Sobre l’entrevista a l’Ada a RAC 1 només n’han penjat una part, estaria bé enllaçar-la i difondre-la també… Una abraçada!


  3. Hola! Ya sabíamos que pronto iba a empezar la campaña de desprestigio contra la plantilla de metro y los intentos de división de los sindicatos que conforman el comité. Pero quiero pensar que el hecho de que este artículo esté plagado de inexactitudes y falacias se debe más bien a tu desconocimiento del tema y no a la mala intención ni a las ganas de intoxicar. Sólo haré un apunte, a la espera de tener tiempo para poder escribir una respuesta adecuada. Hasta ahora en metro el comité de empresa, formado por 6 sindicatos distintos, ha mostrado absoluta UNANIMIDAD en el rechazo a las exigencias inasumibles del director de metro Marc Grau (el principal responsable de la situación de bloqueo). Estoy seguro de que no conoces la letra pequeña de sus propuestas, y estaré encantado de comentarla con todos. Además añadiré que las propuestas de la empresa hasta ahora presentadas en asamblea han sido rechazadas también por UNANIMIDAD (1124 votos en contra de las propuestas, 1 abstención). Todos no podemos ser unos peligrosos anarco-cuperos… 😉

    Un saludo!


    • Ja sé que hi han 6 sindicats, però el majoritari es CGT i, entenc que es qui està liderant les negociacions. Al menys es qui està ho està visibilitzant públicament.


  4. Menteixes! La descongelació salarial no ha estat el principal escull de la negociació, sinó una part juntament amb la fi de la temporalitat de part de la plantilla. A banda, cal recordar que la decisió d’anar a la vaga a metro la prenen els treballadors en assamblea per unanimitat (CAP vot en contra), mentre que a tmb bus ccoo i ugt ja es van desmarcar amb el preacord de conveni (si aquest que “perilla”, si els de metro aconsegueixen millores… i tu no vols confrontar treballadors?). Els dos mateixos sindicats que, per cert, ja que treus el tema, van desconvocar la vaga del mwc del 2012, com ve s’explica a l’article del que, per conveniència, només en referencies el titular: <>.
    I, per acabar, té nassos que possis en dubte la trajectòria sindical de la CGT, que no només SI va secundar la vaga general de 2012, sinó que diverses de les seves militants va patir-ne les conseqüències, una d’elles fins i tot amb un mes de presó preventiva. A sobre, sense que et ruboritzi possar en Coscubiela, el gran privatitzador dels plans de pensions, a sou d’Endesa i ESADE, com a referent de les lluites laborals. Vinga home, va!


    • S’ha esborrat la cita de l’article sobre la vaga del 2012: ” els mateixos sindicats que ara criden a la vaga del 29-M són els que es van carregar la vaga de metro i bus de TMB” que s’havia convocat coincidint amb el Congrés de Telefonia Mòbil i que finalment va ser desconvocada.

      Així mateix, han argumentat que després de la vaga del 29-S de 2010, “el govern del PSOE no va modificar res, CCOO i UGT no van convocar més vagues i van acabar signant la jubilació als 67 anys, amb pitjors condicions”.


    • “Els treballadors d’autobús de TMB decideixen no secundar la vaga general” https://www.llibertat.cat/2012/03/els-treballadors-d-autobus-de-tmb-decideixen-no-secundar-la-vaga-general-17160
      Es fals, doncs, aquest article? Jo em remeto al que està publicat eh! Jo no hi era!
      I, per cert, treballar de professor en una empresa privada es tan digne o més que fer-ho a la pública. Cada escú es guanya la vida com pot i no tots tenim la sort de poder viure de l’erari públic. Em sembla un argument lamentable.


      • Obviament, no. És del mateix del que he extret la cita que tens amunt. Només precisava que la CGT si va secundar la vaga i és en només la secció sindical de busos la que, pels motius exposats a la cita, no ho va fer. Res més.


        • si si, clar. No em referia a tota la CGT. Sempre m’he referit concretrament a la de TMB q es el tema


      • Si si, molt respectuós, com si vol formar a la patronal per reventar vagues i planificar eros… però millor llavors no donis lliçons de lluita obrera, vale?
        Ah i lo de les pensions ja tal, oi? Au va!


        • Donava classes de dret del treball. Es patètic i lamentable ser un treballador públic criticar algú per guanyar-se la vida com a treballador assalariat en una empresa privada, que son el 90% del total. Estas actuant de forma corportativista demostrant que no tens el menor interès ni sensibilitat envers aquells treballadors que no siguin estrictament del teu col·letiu. Òbviament els que paguem el bitllet, ja ni la menor menció. Com no som treballadors públics que ens follin, oi?


          • Primer, qui t’ha dit que jo treballo a metro? O que sóc treballador d’una empresa pública??

            Segon, que no despistis nano… que a mi em dona igual com es guanyi la vida el Coscu (tot i que, per desgràcia li he pagat part del seu sou força temps…), el que no vull es que em doneu lliçons d’obrerisme ni de com s’ha de dur o no dur a terme una vaga!!

            Apa, adéu!


      • Aviam, analitzem el que tu mateix has compartit. En un moment donat escrius al teu anàlisi:

        “El 2012 es van negar a secundar la Vaga General, fent d’esquirols escortats pels mossos i enfrontant-se violentament amb els piquets de CCOO a les cotxeres de TMB. Llavors tenien de portaveu a Josep Garganté i Closa”

        Poc abans havies escrit això:

        “Perquè no van fer vaga als passats Movile, quan hi havien exactament els mateixos alts càrrecs i el mateix conveni però un alcalde de CIU?”

        Curiosament, tu mateix assenyales la contradicció en què caus, doncs a l’article de Llibertat que enllaces es llegeix això:

        “els mateixos sindicats que ara criden a la vaga del 29-M són els que es van carregar la vaga de metro i bus de TMB” que s’havia convocat coincidint amb el Congrés de Telefonia Mòbil i que finalment va ser desconvocada.

        Ostres!, he pensat. Aleshores he tirat d’hemeroteca, per si de cas, no sigui que allà es parlés d’una vaga anterior a l’any 2011. I m’he trobat amb uns quants articles, com aquests:

        “Els sindicats de TMB denuncien que l’empresa està vulnerant el conveni vigent i rebutgen les mesures d’austeritat que planteja la direcció. L’assemblea ha reunit uns 2000 treballadors de Bus i Metro. Els representants sindicals diuen que el motiu de la vaga és la denúncia de l’incompliment del conveni, l’impagament dels endarreriments salarials corresponents al 2011, les retallades de servei i l’augment de les tarifes del transport.”
        Font: http://www.cgtcatalunya.cat/spip.php?article6653#.VtVamOb6k2g

        Pregunta del milió: qui governava al Febrer de 2012, dies abans del MWC? La resposta serveix per desmuntar la teva pregunta, que torno a copiar:

        “Perquè no van fer vaga als passats Movile, quan hi havien exactament els mateixos alts càrrecs i el mateix conveni però un alcalde de CIU?”

        La resposta ja l’hem llegida: els sindicats de concertació varen boicotejar la vaga de TMB de 2012, que anava dirigida al govern de Trias. D’aquí surt o s’explica que el 29 de Març d’aquell any la CGT i companyia no recolzessin la vaga general.

        Podem donar les voltes que volguem i marejar la perdiu fins a l’extenuació, però les històries sempre son més complexes, fins i tot més del que jpp mateix acabo d’argumentar. Ara bé, el que no em sembla seriós es que plantegem fal·làcies en forma de pregunta com la que he copiat dues vegades. És molt fàcil parlar d’esquirols, però cal anar amb compte, perquè llavors l’argumentari trontolla amb facilitat.

        La crua realitat és que en aquest conflicte l’Ajuntament de BeC ha ficat la pota. Aquella roda de premsa esbombant els sous dels treballadors i sense dir cap paraula dels contractes blindats de centenars de directius i/o alts càrrecs, va ser vergonyosa venint d’on venia, és a dir, d’una força política a la que suposàvem certa proximitat a les treballadores. Però si Mercedes Vidal milita a Comunistes de Catalunya, coi! Cap empatia amb les treballadores i tota la prudència amb el búnquer de TMB. Això no és tolerable. Després podem parlar d’aquest discurs fal·laç que centra tot l’anàlisi en les reclamacions salarials, quan resulta que en TOTES, emfatitzo, TOTES les declaracions dels portaveus del comitè d’empresa relativitzen el punt econòmic i el situen com a secundari i en cap cas com a obstacle per a l’acord. La precarietat és el gran problema, com queda clar en totes les entrevistes als portaveus del comité.

        Podria seguir, però vaig parant. A parer meu (ara opino) el problema es diu ICV, que té interessos econòmics evidents, doncs té a persones en la direcció de l’empresa. Ho vai deixar ben clar en Josep Garganté en la roda de premsa de l’altre dia, on rebien principalment CIU, PSC i ICV (a nivell polític). Patim una màfia a l’àrea metropolitana de Barcelona. BeC va prometre fer neteja. El camí escollit en aquesta crisi no promet resultats dignes, però esperarem. Les que vàrem veure amb bons ulls l’arribada dels comuns a l’Ajuntament patim per aquesta situació, que ells mateixos s’han creat i no pas els sindicats o els partits polítics combatius. Ho vaig dir el primer dia: el problema de BeC està al seu mateix interior i es diu ICV. És una opinió forta però em sembla de calaix.


        • Aquest es el típic perjudici sectari que sol pul·lular en la mentalitat cupera. ICV es l’únic membre de BeC que no ha tingut absolutament res a veure amb TMB. No hi ha cap càrrec de ICV a TMB, una altre cosa es que algún tècnic hagués tingut responsabilitats en anteriors legislatures, però no milita a ICV, ni hi tè absolutament cap interès t’ho puc assegurar. La veu més critica amb la gestió de la vaga ha estat, precisament, Coscubiela. Com ja he posat al post, tot i que el teu sectarisme t’ho ha impedit llegir.

          Aquí l’únic problema es que Puigdemont ha ordenat a la CUP que els ajudi a fer la pinça a Ada Colau. I com son així d’obedients, mesells, submisos i palanganers de la dreta han corregut a fer dels seus desitjos realitat.


  5. Perque s’hauria de pujar el bitllet per pagar un3%mes? Si porten cincanys amb el sou congelat tmb no ha recaudat suficient?
    Apart d’aixo sabeu quants calers es queda tmb de cada validacio?


  6. Si se hicieron las mismas huelgas si tienes memoria en el último convenio…se te ha olvidado mencionar que se esta pagando a una empresa de autocares…congosto..para que recoja a la gente de oficinas y las traslade cuando esto es una empresa de transporte y tienen varias líneas de bus que les deja en la puerta un gasto tonto no crees?…y la compra de las plazas de parking n dichas oficinas para que aparquen los directivos…si compradas mucho antes de que la sra.mercedes vidal llegara pero que se pueden vender ya que se compraron con dinero público y lo de las mutuas vitalicias para los directivos y sus familiares pagadas x todos etc etc….no hace falta subir las tarifas para que nos descongelan la nómina y si nos quitaron una paga sin ser funcionarios porque no lo somos…no lo sabias?…pues ya lo sabes…que nos devolvieron porque denunciamos…informate antes de escribir…


    • Disculpa, però no entenc que te a veure això de “congosto” amb el meu artícle…


  7. L’Ajuntament ha demanat que s’augmentin els mínims. I s’han augmentat a petició d’ells. La mentida és mala presentació per obrir-se camp al periodisme. ¡Fàstic!


    • Ada Colau ha dit el contrari avui a RAC1. No tinc perquè creure que menteix. En tens alguna prova?


      • El mateix Basté va dir dimecres que tmb les va demanar del 80%… ja que t’agrada escoltar la radio del Conde…


  8. Agraeixo els vostres comentaris. Com ja he dit, només m’he limitat a comentar el que he llegit o vist als mitjans de comunicació sobre el tema. No conec la lletra petita de l’acord, ni res que no sigui públic. Si creieu que alguna cosa del que he dit es falsa o inexacte linkeu-me un enllaç que demostri que he errat i ho rectificaré molt gustós, com sempre he fet. Comprendreu, però, que no faci un acte de fé del primer comentari que passa per aquí.
    Gràcies


    • De quin acord estas parlant?? No s’ha acordat res aqui! I els serveis minims s’han imposat…
      No sé, és estrany que algú que deixi anar frases del tipus “em consta” i que el·labori un text tan específic i concret sobre el tema, ara es desmarqui dient allò de que me he enterado por la prensa. En fi, si vols enllaços, aqui tens un parell de visions diferents del conflicte (que, per cert, fa mesos que dura). Tot i que imagino que, per a tu, no tindran la validesa de veritat absoluta que li otorgues a les paraules de l’alcaldessa…

      http://www.vilaweb.cat/noticies/oscar-sanchez-al-metro-un-problema-es-la-diferencia-brutal-que-hi-ha-de-salaris%E2%80%A8/

      https://twitter.com/Conrayas/status/701734719000596480?s=08

      http://www.izquierdadiario.es/Carta-de-un-trabajador-de-Metro-a-Ada-Colau?id_rubrique=2653

      Hi han més, però es una futilesa esgotar-se discutint amb qui ja ha elegit bàndol.

      Salut!


      • Els serveis mínims s’han imposat per part de la Generalitat que es qui en té la competència.
        Està molt bé aquest text, com a opinió subjectiva per afegir dramatisme al assumpte, però no aporta res rellevant que no hagi dit ja prèviament al meu text. De fet em fa molta gràcia que digui que no sap d’on surt la limitació de sou. Ja t’ho dic jo: del Tribunal de Comptes que es qui regula l’equilibri pressupostari de les administracions públiques! Molt molt informat no sembla aquest testimoni.

        I em fa gràcia que m’acusis de parcial, quan el meu article comença amb una crítica duríssima a Ada Colau. En fi…


        • Ui si… durisima!

          ‘Según explica Victoria Rodríguez, secretaria general de CGT metro, la empresa no ha tenido “ninguna intención de negociar”. “No traía nada a las reuniones, sacaba cosas que no tenían nada que ver con el convenio, anulaba reuniones…”, explica.

          De los 16 encuentros que, asegura Rodríguez, fijaron empresa y trabajadores para negociar, solamente se han producido ocho. “El gran escollo no ha estado en el tema salarial, donde prácticamente se había llegado a un acuerdo, sino en la contratación”, apunta. El empleado, profundiza, ha de estar ocho años trabajando sólo en verano, tres meses al año, para pasar a tener un contrato indefinido. Además, los trabajadores se tienen que encargar de múltiples tareas, desde atención al cliente hasta mantenimiento de estaciones”

          D’aquí: http://www.lamarea.com/2016/02/25/una-alcaldesa-de-cambio-frente-a-una-huelga/

          Però, tranquil, ja sé que cadascú es creu el que vol i a qui vol. No es qüestió de parcialitat, es tracta de prendre partit i escollir bàndol.

          Apa, fins un altre!


          • I perqué m’hauria de creure només al testimoni d’una de les parts per fer-me una idea imparcial i objectiva?


  9. Arqueòleg Glamurós: “m’he limitat a comentar el que he llegit o vist als mitjans de comunicació sobre el tema”
    No hi ha res més a afegir. Per un moment m’has fet dubtar i tot.


  10. La plantilla i el comité estan jugant a dividir BEC amb la seva propaganda. L’absorció de la bossa d’estiu ja es va acceptar a l’epoca del Mobile. Els directius tenen contractes que no es poden trencar. La unica cosa que es nega es l’augment de 50 Euros lineals nets que demanen els treballadors. Jo no entro si es un augment just o si es possible però si que aviso a la gent amb bona fe que no creguin que el problema es cap altre que els 50 Euros mensuals. El que es lleig es que aixó es tapi amb la precarietat presentant a BEC com defensor d’aquesta xacra. Ara bé, la plantilla està darrera al comité i ningú està manipulant ningú en aquest sentit, El que si que hi ha es una manipulació de la opinio interna de BEC per part del comité i una incapacitat de BEC de fer front a aquesta manipulació fent circular internament la informació verdadera del que està passant.



Deixa una resposta a Arqueòleg Glamurós Cancel·la la resposta