
Es podria repetir l’Holocaust?
febrer 1, 2016Per tercer any consecutiu els companys de ICV de Sant Boi m’han convidat a parlar en l’homenatge a les víctimes de l’Holocaust que es fa en aquesta ciutat. En les dues ocasions anteriors he centrat la meva intervenció en la invisibilitat i la marginació de les víctimes LGBT. Aquesta ocasió m’he decidit per fer una reflexió més àmplia.
Primo Levi ens presenta en la seva obra un testimoni de l’Holocaust des de l’horror més absolut, com un mal en estat pur, on no tenen cabuda justificacions i on n’era responsable la societat alemanya en el seu conjunt. Segons Levi no es possible investigar les causes socials, polítiques o econòmiques del Genocidi nazi, ja que això implicaria justificar d’alguna forma que aquell malson es dugués a terme. Una visió similar a la que veiem en molts documentals o films de Holywood sobre el tema.
Des d’aquest punt de vista idealista, els historiadors estem fora de lloc. Hauríem d’explicar el nazisme com una sobtada i inexplicable encarnació del Mal Absolut sobre la terra. Com un parèntesi en la racionalitat humana en el qual milers de persones van ser posseïdes per una bogeria malèfica, sense més.
Sense desmerèixer a Levi, no puc estar gens d’acord amb aquesta opinió, doncs implicaria buscar les causes d’un fenomen històric en la metafísica religiosa, o en la psiquiatria de masses. Es una visió que, a més, té un punt d’etnocentrisme. No es que Occident fallés com a civilització, simplement va patir un breu trastorn d’alienació temporal, recuperant miraculosament les seves facultats amb l’arribada dels tancs nord-americans. Com si l’Holocaust hagués passat en un altre planeta i en un temps remot que no tingués res a veure amb nosaltres.
Assumir aquesta premissa també implica estudiar el fanatisme nazi com quelcom irrepetible i excepcional, del qual ens podem sentir plenament allunyats i segurs de que nosaltres no faríem mai res semblant. I aquí és on està el problema; quan ens trobem davant un context econòmic i social similar i amb un nou ressorgiment d’ideologies de l’odi identitari, no ho sabem reconèixer i no fem res per impedir que es torni a repetir un nou Holocaust.
Al llarg de la història hem vist com, davant crisis econòmiques profundes, les classes dirigents han canalitzat l’odi envers les minories més febles: els atacs als calls jueus al s. XIV davant la pesta negre en serien un exemple, o també les caceres de bruixes al s. XVI. I que va ser la Inquisició sinó un òrgan burocràtic de les elits per canalitzar l’odi envers minories marginals?
Que té d’innovador l’Holocaust, doncs? El sociòleg Zygmut Bauman afirma que Holocaust no va ser un esdeveniment singular, ni una manifestació puntual de malèfic ‘barbarisme’. Va ser un fenomen estretament relacionat amb les característiques pròpies de la modernitat; es va gestar i es va posar en pràctica en la nostra societat moderna i racional, en el moment culminant de la nostra cultura. És, per tant, un problema d’aquesta societat, d’aquesta civilització i d’aquesta cultura occidental. L’Holocaust, segons Bauman, es fruït de l’avanç de la racionalitat científica, la burocratització dels sistemes productius i de les organitzacions. No hagués estat possible matar a tanta gent en tan poc temps sense una eficient i eficaç administració burocràtica. Una diferència quantitativa que no van tindre les matances de les dictadures del Con Sud a Amèrica Llatina.
Això es precisament el que Hanna Arendt ens va mostrar a la seva polèmica obra “Eichmann a Jerusalem” on exposa la seva teoria de “la banalitat del mal”. Durant el judici que va realitzar l’estat d’Israel al funcionari nazi Eichmann, Arendt s’adona que aquest home no es una monstruosa criatura pèrfida i malèfica, ni tampoc d’un trastornat o posseït. Molt pitjor. Era un simple i gris buròcrata que es va limitar a obeir ordres dins un modern i eficaç complexe administratiu. En cap moment es va qüestionar per la moralitat de les seves accions, sinó per les conseqüències de desobeir la legalitat vigent llavors. Era simplement una ovella del ramat que es limitava a obeir fidelment al pastor, com li havien ensenyat.
Estem vacunats contra un nou Holocaust? Desgraciadament em temo que no. L’any 1963 un psicòleg social va dur a terme l’Experiment de Milgram, per comprovar si la gent estava disposada a obeir cegament ordres d’una autoritat superior, encara que aquestes anessin en contra de qualsevol límit ètic o moral. Els resultats van ser esfereïdors. El 65% dels participants van donar descàrregues elèctriques de 450 volts a un altre membre, simplement perqué la veu d’una autoritat els hi deia que ho fessin.
De nou avui a Europa ens trobem amb un escenari europeu amb una forta crisi econòmica i populismes identitaris que busquen canalitzar el cabreig social envers els elements més dèbils de la societat. Ara les víctimes no seran jueus o gitanos, sinó musulmans o refugiats. Tant es, sempre i quan siguin col·lectius marginals als quals sigui fàcil atacar. Mentre estant els estats, amparats i legitimats en la lluita contra el terrorisme, endureixen el seu autoritarisme i donen cada cop més poder a uns aparells policials i represors que, en cas d’estar en mans de fanàtics, no sabem de qué podrien ser capaços.
En el 2010 la televisió francesa va repetir l’experiment de Milgram: El juego de la muerte. Es clar que són francesos… vull dir que a Espanya els resultats podrien sortir pitjors.
Valgue’m Deu. Ara n’hi han 500 violadors i tots son refugiats. Curiós. Precisament quan elsestats europeus volen tancar fronteres, succeeix això. Em recorda el bulo llençat al segle XV del “niño santo de La Guardia”, un suposat crim ritual d’un nen per part de jueus a la provincia de Toledo l’any 1480, del que tant es parlare durant el segle XVI, i que adobà la expulsió dels jueus a la llarga.
Jo soc dels que crec que la maldat es inherent a l’esser humà,com la bondat. Es tot més complexe, pero es igualment vergonyant.
Una altra cosa… aquest holocaust te com a component essencial en Nacionalísme. Em fa rabia que s’acusi a la religió globalment per els grans crims bel.lics i s’ obvii el poder molt més ferotge en general, del nacionalisme. Les guerres provocades pel Nacionalísme representen el més alt percentatge de les quehan seguiten els últims anys, amb unes consequències que fins i tot haguèren avergonyit en Vlad Tepes, Carles I, Atil.la o Cèsar, tots ells molt cruels.
Para ser justos creo que la tesis original no es de Zygmut Bauman sino de Max Horkheimer y Theodor Adorno expresada en su obra Dialéctica de la Ilustración, una de las raíces filosóficas de la posmodernidad. Muy a pesar de los autores posiblemente. Felicidades por el blog y perdón por escribir en castellano, leo pero nada más en catalán.
Merci! Escribe en el idioma q te de la gana, faltaría más!
Perquè no parles de l’holocaust lingüístic que perpetren els espanyols cada dia a Catalunya? Aquest t’interessa silenciar-lo oi?
S’ha d’estar molt malalt i tarat mental per arribar a comparar l’extermini físic de 6M de persones amb una suposada persecució d’una llengua que, jo com a catalanoparlant, mai he rebut enlloc. Puc fer el 100% de la meva vida en català sense el menor problema. Comparar això amb gasejar nens es fastigós, repugnant i miserable
Això dels 6.000.000 és bastant qüestionable eh?
Hi ha un automatisme que consisteix a dir “Nazi” i automàticament es respon “6 milions de jueus” – data que no es por qüestionar. Però ningú no pensa que el contingent major de morts foren soviètic assassinats per nazis fora del camp de batalla (18 milions). Sembla que un jueu valga més que 3 rusos,ucraïnesos, etc. Suma quants serbis mataren en camps de ustachi (nazis croates), quants milions de polonesos assassinaren, de gitanos (1 milió aprox.), d’homosexuals, de Testimonis de Jehovà, etc. Els sionistes han sabut com traure negoci del tema amb pelis, llibres, etc. Que se m’entenga bé, condemne als nazis – i aliats – que van participar als genocidis jueus i em posa del costat de les víctimes però em poso de mala llet que sembla que ells foren les úniques víctimes del nazis is se cobra pel tema, que hi ha un a indústria i gent que viu d’això. Ningú cau que en l’est moriren 3 soviètics per cada jueu i no reberen ni un marc. La Merkel ha estat la darrera en pagar a l’estat terrorista d’Israel on es maten nois per ser palestins. Oblidava posar que milers de republicans espanyols van ser exterminats també. Jorge Semprún en va ser un supervivent.
Avui és el dia del Poble Gitano, segons en matança per ser d’una raça o ètnia determinada. El dia ha passat desapercebut. A molt poca gent li importa i quasi ningú ho sap. Ja dic un milió de morts aproximadament a mans dels nazis. No va cobrar ningú ni un marc; els parents dels jueus, sí.
Estic d’acord amb el que dius, simplement matisar que es radicalment diferent morir en el camp de batalla que en un forn crematori.
Jo també ho crec. En el camp de batalla sempre tens alguna oportunitat. En un forn crematori no hi pots fer res.
Salut
Volia matisar una cosa que se m’havia passat. El genocidi de l’est no es va produir en el “camp de batalla” sinó després. Encara no existien els crematoris, que foren molt tardorencs. El que volien els nazis era “espai vital” cap a l’est. Això implicaba exterminar a polonesos, jueus, uraïnesos no col.laborcionistes, gitansis i, sobretot, soviètic. Els mataven en algun barranc o fossa als afores de les aldeees. El cas més criminal va ser Babi Yar (Ucraïna) on van matar a milers de persones de diferents ètnies. Anaven a un barranc que havien fet més fondo, obligaven a baixar als que anaven a assassinar: jueus, russos, gitanos… i els metrallaven, tiraven calç viva i enviaven una segona tongada… Mots milers van ser executats. Alguns alemanys es suïcidaven o perdien la raó, per això va fer servir els camps que ara serien d’extermini amb Zinclon B. A youtube es por veure alguna cosa. Hi ha un a peli ucraïnesa -germana “Babi Yar” on es narra el que va passar. Crec que no ha estat comercialitzada per ací. Resumint, el nazis feren una neteja ètnica a gran escala per a repoblar després amb alemany. Van tenir aliats entre nazis dels països de l’est, de la mateixa Ucraïna, p.e.
Salut
Volia dir “dada que no es pot qüestionar” .