h1

El retorn de “Sota Terra” a TV3

gener 23, 2012

Desconec si l’equip de “Sota Terra”, el reality show arqueològic de TV3, va llegir les meves crítiques (llegiu-les aquí i també aquí) que en vaig fer a l’anterior temporada (em consta que alguns membres si ho varen fer) , però una cosa està clara: no n’han fet ni el més remot cas. La nova entrega de les aventures i desventures televisades dels meus companys de professió no aporta cap novetat destacada, més enllà de que Eudald Carbonell ara llueix barba i no bigoti. Reiteració absoluta en tots els  encerts i mancances, en un format que ja ens comença a deixar un regust a “deja vu” i que ha perdut tota capacitat de sorpresa.

Si bé es manté la filosofia materialista i científica, defugint i trencant l’esbiaixada visió popular de la disciplina que va prostituir Inidiana Jones, així com les sempre profundes reflexions de Carbonell, ens trobem altre cop amb l’inoportú i histriònic Femí Fernandez, absolutament fora de lloc; excavacions de 3 dies a corre-cuita; peces que surten sospitosament restaurades del jaciment i una mancança d’explicacions sobre el perqué de les metodologies i estris concrets. Mira que seria senzill d’esmenar aquest llast.

Això sense esmentar uns diàlegs i expressions un xic sobreactuades, però els hi perdonem, ja que jo soc el primer en fer salts d’alegria quan trobo quelcom destacat en una excavació. Gemma Caballé, com sempre encertada i divertida.

En aquest primer episodi s’ha abordat de forma molt correcte una de les disciplines menys conegudes i practicades de la recerca arqueològica, la subaquàtica. Un plaer veure com es desenvolupen aquests tipus de recerques en un medi tan inhòspit, doncs està clar que a la vida real poques vegades tindrem la sort de veure-ho. Quina facultat o empresa disposa d’un vaixell i escafandres per anar a prospectar? Els 4 funcionaris del C.A.S.C i gràcies!

També m’ha agradat força l’esment a l’espoli arqueològic i el mercat negre d’antiguitats, una pràctica delictiva i destructiva, desgraciadament molt estesa, davant la qual hem de realitzar una tasca didàctica de prevenció, explicant que robar un objecte d’un jaciment pot suposar la destrucció de la interpretació de tot el passat col·lectiu i que el patrimoni històric és una propietat pública i social.

L’horari- Diumenge en Prime Time després del 30 Minuts i competint contra Aida i la setmana vinent contra Salvados, està molt bé, però la seva audiència va ser d’un escarransit 7,8%, fet que m’impulsa a pensar que en breu serà rellevat a intempestives hores de la matinada.

Finalment manifestar la meva sorpresa per com es va extreure un calibrador de canons del vaixell: sense ubicar topogràficament, ni separar per unitats estratigràfiques, ni realitzar cap mena de fitxa o dibuix. Esperem que no es repeteixin les patinades èpiques de l’any passat, oi Yannis i Owen?

PD: Si us ho vàreu perdre ho podeu veure online CLICANT AQUÍ

Anuncis

21 comentaris

  1. Ahir vaig llegir la crítica que vas escriure sobre la primera temporada i, avui, aquesta. Totes dues em van agradar, encara que no he vist gaire capítols i no em permet opinar massa. Mal horari tenen, la veritat…

    Apa, adéu! 😉


  2. a qui se li pot acudir fer una sèrie de arqueolegs? ah es clar… a la tv3…


  3. Molt millor el reality-parodia subrealista del Dr. Hawass a egipte “Chassing Mummies” on el paio aquest fa d’Indiana Jones.


  4. Home jo tb penso q es podrien estalviar posar les peçes ja restaurades com si les acabessin de trobar. I amb tots aquests guions potser seria millor contracar uns quants actors.

    Hi trobo a faltar espontanietat, podrien posar les càmeres quan excaven i ensenyar converses reals. No cal q “trobin” les peçes, sino surt res de important podrien ensenyar les altres després…

    Ahir la Gemma començava a caminar amb dos neumàtics inflats i arribava amb quatre… Se la veia molt resignada recitant el guió. Per cert l’excavació de la torre semblava més haviat un saqueig, ni nivell, ni límits ben marcats, ni fotografies ni dibuixos….

    Es roba el protagonisme als veritables arqueòlegs, en aquest cas els del Tetis q només surten en un pla…

    I per acabar no sé si pel tema aquàtic però el Carbonell no hi acabava de encaixar… Semblava l’avi de la Roser q va a veure q fa la neta….


  5. M’he hagut de rellegir el post, perquè en acabar la primera lectura m’he dit “Espera, l’arqueòleg acaba de dedicar boniques paraules al programa?” Aleshores ho he confirmat. ixò vol dir que alguna cosa han millorat respecte l’any passat, no? Igualment, coincideixo amb tu amb això de les sobreactuacions. Tot plegat queda una mica estrany.


  6. Donç amb mi em sembla dolentisim tot
    per cert el calibrador el varen trovar el 2009,en una primera intervenciò.
    Almenys jo ho he trovat a EL PUNT AVUI del 8/10/2009
    em sembla molt malament aquesta farsa,si ames elCarbonell nomes fa que donar lliçons d´etica i boa prèxis !
    Per cert,la torre la varen desmontar als anys 50 per fer un xalet,erò ells ni piu.
    Tambe es lamentable tants minuts de tv perduts en coses que no aporten res,com la construcciò del raid.


  7. Veus, certament cal que algú amb criteri ens faci anar una mica més enllà. De tots els problemes que esmentes no me’n hauria adonat mai…


  8. Ei, que un 7.8 d’audiència per un programa com aquest no està malament, eh? De totes formes parlo només pel que he llegit, perquè no l’he vist mai. Si hi penso, faré un 3alacarta; em faria gràcia veure’l… al menys un cop.


  9. Així és com som en aquest país, qualsevol cosa que fem aquí ho tirem a terra criticant sense pietat, de mentre el de fora és collonut…


    • Ep ep, que jo no ho tiro per terra! Intento fer una crítica constructiva per tal que aquest 7,6% de share sigui el 21% de l’anterior temporada!


    • el de fora no es collonut,ni molt menys
      però enganyant a la gent i fent un realiti pur i dur no millorem gens
      podrien haver fet un programa serios al 33 i el miraria exactament la mateixa gent,però amb menys critiques
      O es que penseu que la que la gent que sel va mirar 5 minuts i despres el va treure,es molestaran a analitzar si es o no serios?


  10. Recordo els teus posts de l’any passat. Si aquest any no innoven, podem trobar-se sense públic, malgrat els temes són molt atractius.


  11. Carbonell, va dir que portava aquest barret en homenatge al general vietnamita comunista Giap. No t’agrada el seu “marxisme-leninisme” glamurós?
    A mi fa uns anys, quan feia la carrera d’Història, em van dir si volia participar uns dies en un jaciment ibèric a Santa Coloma de Gramanet, animant-me una mica amb el tema arqueologia… La veritat és que vaig dir… que em quedava amb els arxius (almenys hi ha calefacció) i amb l’objectiu de donar classes a instituts (massa optimista per la meva part….). Us admiro de veritat (sobre tot admirava a una arqueòloga…… Cal pencar moltíssim i teniu una explotació laboral (quan teniu treball) per part de les empreses, que la gent no s’imagina. Però no teniu ni idea d’ història, massa superficials jeje. Una abraçada.


    • Que no tenim ni idea d’història?? Escolta maco, que jo m’he empassat assignatures i assignatures de xifres i dades històriques!

      Et creus que els arqueòlegs no consultem arxius? I com creus que documentem les restes? Jo m’he fet un fart d’excavar arqueologia industrial, foses de guerres modernes i palaus medievals!

      Els que no teniu ni idea del que va passar al passat sou els que creieu amb innocència tot el que diuen els documents, sense tenir en compte la materialitat social, única font objectiva que ens han deixat les anteriors civilitzacions.

      Carbonell diu que és marxista, però les seves teories evolutives em fan pensar més en un processualisme tecnócrata nordamericà. Tot i així li agraeixo que signi constantment manifestos de suport a les candidatures d’ICV-EUiA!


      • Ei, que era broma!!! He dit que respecto molt als arqueòlegs. Home, no crec que ningú es cregui els documents sense ser crític; vaja, sí que hi ha gent, però no és la majoria… La contraposició no existeix, es complementen perfectament. Una abraçada.


  12. M’hi jugo un pèsol a que no van llegir les teves crítiques! Jajaja. Una abraçada.



Deixa un comentari

