h1

Adeu Arqueologia Catalana!

Juliol 27, 2011

Descansa en pau, Arqueologia Catalana

Quan vaig acabar la carrera i em vaig llençar de cap al meravellós mercat laboral de l’arqueologia preventiva, allà per 2005, la bombolla immobiliària estava el el seu auge esplendorós, semblava que la construcció era una gallina dels ous d’or sense fons, on encofradors i camioners borderline sense cap titulació vorejaven els 5.000 euros mensuals. Doncs bé, en aquell moment jo cobrava 711 euros (amb una llicenciatura eh!!) contracte d’obra i servei i sense més lot nadalenc que una trista espelma. Us podria citar, com a detall morbós, que vaig fer de guia en un Museu local on em pagaven 4 euros la hora (menys d’un terç que la senyora de fer feines) i m’havia d’estudiar de memòria unes 50 pg diàries.

Si aquestes eren les condicions laborals en el moment econòmicament més òptim, no us vull explicar que va començar a succeir a partir de 2009 amb el tsunami de la crisi, quan em vaig quedar sense feina per 1r cop durant un més. Doncs imagineu-vos com estan ara les coses un cop s’ha instal·lat al poder la dreta neoliberal amb nul·la sensibilitat cultural: si a Sanitat i Educació les retallades son  draconianes, el Patrimoni Cultural directament podem dir que ha passat a millor vida.

Deia Nietzche que la història és circular i que estem condemnats a repetir-la; jo em quedo amb la idea de Marx  que en realitat els fets succeeixen dues vegades, una com a tragèdia i una altre com a comèdia. Doncs si, torno a estar a l’atur! Si la meva primera estada a l’INEM la vaig viure amb un intens dramatisme, degut a les turbulentes relacions personals  i econòmiques que van rodejar aquell tèrbol assumpte, ara m’ho miro amb el meu somriure sarcàstic als llavis i un suculent finiquito a la butxaca.

Bravo especuladors! Felicitats constructors sanguinaris! Us heu sortit amb la vostra. Em trec el barret, xapeau! Finalment després de tants anys fent-vos la punyeta, aturant excavadores cada cop que apareixia una resta de ceràmica,  replantejant els vostres plànols per conservar viles romanes i suportant assetjaments constants en cada visita d’obra, ens heu guanyat la partida. Ja us podeu quedar amb els vostres magnífics solars, morts de fàstic i plens d’herbotes. Ah! Que ara ja ningú us compra els apartaments? Oi, quina pena més gran!

Ja m’he acomiadat altres cops de la meva professió i després m’he hagut de menjar les paraules, així que aquest cop m’estalviaré lacrimògens espectacles: La mort de l’Arqueologia Catalana estava més anunciada que la d’Amy Winehouse i ja m’han passat les ganes d’assistir al funeral i fingir cara de pena, com si encara guardés el menor sentiment envers el difunt, assassinat per tantes mans alhora que resulta sorprenent com ha resistit tant. I si mai reviscola, ja ens retrobarem!

Jo ja tinc prou feina replantejant-me un cop més qui soc i que vull fer amb la meva vida laboral a partir d’ara! Alguna suggerència?

25 comentaris

  1. Vaja, quin greu, per la cosa de l’atur, la de l’arqueologia en aquest país ja fa temps que sap greu. De suggeriments, ara mateix no se me n’acut cap, només que ànims! res és per sempre. Una abraçada.


  2. L’arqueòleg aquell mediàtic, el del bigotet, el que va fer el programa de TV3… aquell segur que no fa cua a l’INEM….

    Vull dir, que, igual que en altres professions, hi haurà una casta (petita) d’arqueòlegs enxufats/ben col·locats, no? Pocs, però algun hi haurà, i per aquests no ha mort pas l’arqueologia…

    El problema i el marró de la crisi com sempre ens el mengem els més joves i els no-tan-joves que no hem pogut acumular altra cosa que un historial de contractes precaris en la passada dècada, la dècada que “teòricament” va ser l’època prodigiosa de l’economia espanyola…


    • L’Eudald Carbonell segur que no es queda sense feina, això està clar. Ell, ni cap director de museu, professor o arqueòleg territorial, aquests varen rapinyar una plaça als anys 80’s quan s’estava construint l’administració pública catalana i no la deixaran fins que es jubilin.

      Els que en aquells anys estàvem al parvulari ens toca anar saltant de precarietat en precarietat!


  3. Algú ho havia de dir, fes-te nacionalista, o fer-ho veure… per sobreviure cal adaptar-se a l’ambient.

    Però parlant de manera seriosa, no en tinc ni puta idea, gairebé tots estem en una situació “delicada” i no tinc cap mena s’idea de que fer.

    Com portes els idiomes?


  4. […] Adeu Arqueologia Catalana!. (Cat) glamboy69.wordpress.com/2011/07/27/adeu-arqueologia-catal…  por carey hace 2 segundos […]


  5. Que els constructors son uns fills de puta no ho dubto pas, pero tota la generació titulitis (eeeeh, que tinc una llicenciatura!) no heu ajudat gens.
    Al final, també haurieu pogut estudiar una carrera util, no?


    • i qui ha dit que no és útil conèixer el passat? estudiar com vivien altres civilitzacions ens ajuda més a comprendre millor la nostra espècie, conèixer les barbaritats del franquisme gràcies als que es capbussen en documentació o excaven fosses ens ha de vacunar per al futur, el nostre patrimoni cultural fa créixer un turisme de més qualitat… una societat sense cultura és una societat en decadència, potser algun arqueòleg ens dóna idea d’algun sistema de vida més just…


  6. el suggeriment! quelcom que doni valor a nivell local que, puguis “vendre” a escoles, promoció econòmica… rutes, activitats…


  7. […] » noticia original […]


  8. L’altre dia volia contribuir una mica amb l’arqueologia pagant per visitar el museu d’arqueologia de Barcelona (aprofitant que hi ha un especial de l’Indiana Jones, sinó per què hi aniria? xD) però al ensenyar el meu vell carnet d’estudiant hem van deixar passar gratuitament! jo que volia pagar!


  9. Doncs jo, després de la darrera convocatòria de les Beatriu de Pinós, me n’alegre molt de tots els mals que us puguin passar als arqueòlegs. De tres que n’han concedit als d’Història, les tres han estat per arqueòlegs, amb un cas concret, de la UB, que clama al cel (una noia amb un currículum nefast de quatre publicacions). No hi havia ningú amb un cv millor? Doncs conec uns quants que el tenien, però suposo que els de la comissió eren majoritàriament arqueòlegs i han estat, com sol passar, ben sectaris vers la resta d’historiadors.


    • No sabia pas que existís aquesta convocatòria, però si sempre la donen a arqueòlegs, igual m’hi presento!!


  10. Espero que ho puguis solventar ben aviat. És vergonyós per on van les retallades. Ánims i endavant.


  11. Si els arqueòlegs avui no troben feina, qui excavarà el dia de demà les ruïnes de la nostra civilització? (les que no siguin biodegradables, és clar.)


  12. Em sap molt de greu, tant de bo que aviat trobis alguna altra sortida. Ep, i si no trobes res en el món de l’arqueologia, dedica’t a la política en ferm i, si pot ser, que el teu partit guanyi i et faci regidor del que sigui: guanyen una passsssstaaaaa! http://locals.esquerra.cat/documents/butlletins/gava-leramprunya95.pdf (pàgina 3, darrer article)


    • Aquests sous són de la gent de Gavà, però ja et puc dir que no tenen res a veure amb els sous d’altres municipis. De tota manera ja et dic jo que dedicar-se a la política per diners, si ets una persona preparada, intel·ligent, amb iniciativa, etc. no surt a compte. Com a docent d’un institut es treballen menys hores i es pot cobrar més


  13. O sigui, et quedes a l’atur i això és la fi de l’arqueologia catalana, home, una mica reduccionista si que és la idea… et suggereixo moltes possibilitats, estudia una carrera amb sortida, aprèn idiomes i vés a l’estranger, accepta una feina que no t’agradi i lluny de casa, busca’t la vida i deixa’t de queixar-te home!


    • Jo estic estudiant una carrera “sense sortida”.
      Treballo en quelcom que no m`agrada.
      La empresa no em paga.
      Estic a la vora de l`atur.
      L`empresari que va comprar la empresa està en cerca i captura: http://www.cuatro.com/diario-de/#
      El nivell educatiu en general es molt baix.
      El reforç i la valoraciò de les carreres tecniques i econòmiques en detriment de les humanistiques es propi d`una competitivitat impulsada per diferenciar classes socials. Si la gent no valora la història, treballa per una competitivitat cega amb un exclusiu ànim de lucre, dominada per empresaris i ploitics sense escrúpols.

      ¿Es aquesta la societat que vols?
      Es la que tenim, producte de tot allò que defenses, ignorancia humanistica i competitivitat.

      L`Arqueoleg te tot el dret de queixar.se.


  14. Malauradament ha arribat el dia que ens anunciaves.

    A moltes feines estan retallant contractes, demorant les altes, no contractant a l’agost i fent contractes fins el 15 de desembre enlloc de fins el 31. Segurament, i com dius, si el govern ha retallat en altres sectors més socials i populistes, no hi cabia pensar que no ho faria en l’Arqueologia.

    No mirem enrere perquè sinó, veurem que la crisi no l’han sabut o volgut veure uns i ara els altres estan retallant segurament massa, o fent que la crisi sempre la paguin els mateixos.

    Que hi hagi sort aquest estiu i trobis alguna bona oportunitat de cara al proper setembre.


  15. Refugiar-se al bosc de Sherwood podria estar bé.


  16. Hauries de fer-te pragmàtic: de dretes i nacionalista (tipus antiga burguesia barcelonina)… fes com Joan Laporta i molta sort!! Els teus fans no t’ho tindrem en compte


  17. Vaja, arqueòleg, em sap greu 😦 Al març em va passar a mi: per primer cop en 24 anys de vida laboral, em van fotre fora d’una feina. Les retallades van arribar a les oficines de la Generalitat a l’estranger (a Alemanya, en el meu cas). Patacada… i remuntada, que quan es tanca una porta se n’obra una altra. Ànims i palante!

    (ps: el producte del meu reinventar-me: http://www.facebook.com/itineri.de El món és dels intrèpids! 😉


  18. Doncs jo estic igual que tú. Després de dedicar-me sis anys al mon de l’arqueologia professional, em sento que m’han pres el pel.
    Aquí uns quants empresaris sense escrupols s’han omplert les butxaques, amb la connivència de la Generalitat, gràcies a unes condicions laborals draconianes, una gran capacitat “chancullera” (m’he de treure el barret davant la capacitat dels gestors d’aquesta gent…se les saben totes!!!!!!!!!) i a les divisions de vegades gairebé fraticides entre els treballadors de l’arqueologia.
    Si treballes d’arqueoleg/a el millor que et pot passar es que et paguin entre dia 1 i dia 5 (això només a les millors empreses!!!!) el que et deuen.



Deixa un comentari

