h1

CISNE NEGRO: El somni de la perfecció produeix monstres

febrer 20, 2011

Si Natalie Portman no guanya aquest cop de l’Oscar a la Millor Actriu, es posarà de manifest que l’Acadèmia de Holywood té algun inconfessable perjudici envers ella, doncs el seu paper de trastornada ballarina clàssica a “El Cisne Negro” és d’una sublimació interpretativa tan magistral com no es recordava al cinema des de que Bette Davis va encarnar Margo Chaning a “Eva al desnudo“, un film amb el que, per cert, guarda notoris paral·lelismes argumentals.

Això per no esmentar al seu director Darren Aronofsky, a qui vaig saludar personalment al Festival de Sitges durant la premiere de The Fountain, convertit ja una veritable referència ineludible del cinema actual. Aronofsky borda aquí la seva obra mestre, conjugant la cerca de  bellesa i  perfecció de “The Fountain” mitjançant l’horror i  decadència de “Rèquiem por un sueño” i una càmera subjectiva que ens fa ballar a través del cos de Portman, com ja haviem vist a “The fighter”.

El Cisne Negro es una obra de terror psicològic que narra, bàsicament, com la inassequible perfecció ideal pot acabar esdevenint un trastorn autodestructiu, ja que la burda realitat material mai s’arribarà d’ajustar a la nostre concepció platònica de l’exel·lencia i bellesa absoluta, ja sigui dins un art o en la vida quotidiana.

El ballet clàssic es aquí una mera excusa, un simple pretext per introduir-nos dins una torturada ment que, mitjançant l’autoexigència, inicia el seu descens cap a un infern personal de paranoia persecutòria, on descobreix el plaer en l’enveja  injustificada i l’orgasme en l’automutilació.

Us convido, doncs, a no deixar passar l’ocasió de devorar àvidament aquesta orgia de talent cinematogràfic a la gran pantalla; us puc ben assegurar que no us en penedireu! Conté, per cert, una de les escenes d’erotisme lèsbic més pujades de to que recordo haver vist mai!

16 comentaris

  1. De ben segur q aquest film és una obra d’art! Una petita observació: Portman, palestina? PErò si jo pensava q era més jueva q el Yom Kippur!!


    • AAARRRGGHH!
      Doncs mira: això em passa pe no contrastar fins al darrer detall abans d’escriure un post. Com va fer “La Zona Libre” i l’he sentida parlar sobre la pau al conflicte des d’un punt de vista molt progressista ja donava per suposat el seu origen palestí.
      En fi…errare humanum est! Sens dubte jo si estic molt lluny de la perfecció


      • jajaj no passa res..entre tu i jo, ara q no ens escolta ningú: Israel i Palestina són el mateix…


  2. […] This post was mentioned on Twitter by Arqueòleg Glamurós and carlota2302, Arqueòleg Glamurós. Arqueòleg Glamurós said: CISNE NEGRO: El somni de la perfecció produeix mosntres http://wp.me/paaYl-1LJ […]


  3. He llegit que la Portman s’ha preparat intensament al llarg de tot un any per poder fer aquest paper. Amb la petita avantatge que el ballet li encanta i que de petita va voler ser ballarina.

    Espero que guanyi l’Oscar, de fet fins ara tots els premis han estat per ella. M’agrada aquesta artista . Vull veure la peli ben aviat.


  4. Et felicito, has trobat el títol més adequat per aquesta pel·licula. La veritat és que tan sols puc afegir que és una pel·licula no apte per a gent aprensiva o estómacs sensibles. Tot i així gran peli i immensa Portman.


  5. tinc moltíssimes ganes de veure-la i ara encara més, a veure si també li trobo els paral·lelismes!


  6. Ja l’he vista, a través d’una d’aquestes webs que deixaran d’existir, i certament em va agradar moltíssim. Imagino que en gran pantalla ha de ser encara més envolvent


  7. Buen post, felicidades!

    La película es magnífica, personalmente como película le daría el oscar al Discurso del Rey, pero como actriz Portman se lo merece como ninguna. Es increíble como tanto ella como la película te trasmiten esa sensación incómoda y de malestar, de inseguridad… Además, como bien dices, la escena lésbica es de un visionado altamente recomendado! (Aunque en mi opinión, también se peca un poco de exceso de sexo…xD).

    Un saludo.


  8. La peli no em crida gaire l’atenció, però ja porto unes quantes opinions positives llegides, i lo de erotisme lèsbic fa pujar punts, però no veig que sigui el meu tipus de peli.
    Si de cas faré la “tàctica”, convenceré als meus pares per què la vagin a veure i em diguin que tal xD


  9. El meu xicot es mor de ganes de veure-la i jo, de tant recopilar opinions positives he arribat a la conclusió que s’ha de veure.

    El director em va colpir moltíssim a ‘Requiem for a dream’, encara que és una pel·lícula que no penso tornar a veure pel mal rollo que em dona.

    Gràcies per la ressenya.

    Saaaaalut!


  10. Vaig escoltar la critica de la pel. pel·lícula al programa de radio dels matins a RAC1, i em van entrar ganes d’anar d’anar a veure-la, després de la teva entrada segur que aniré.M’ha agradat molt.


  11. Hola, Glamboy69. La vaig veure divendres i em va agradar moltíssim. No he passat fins avui perquè volia publicar el meu post abans de llegir-te. I sí, coincidim. Jo he titulat ‘Ensayo sobre las obsesiones humanas’ i també parlo de la perfecció. La Natalie Portman està increïble. L’Oscar ha de ser seu, sí o sí. Em va recordar molt ‘Requiem for a dream’, una de les pel·lícules més angoixants que he vist a la meva vida. De cara a una propera, potser seria bo que canviés una mica de registre. Dóna la sensació que córrer el risc d’autoplagiar-se. A mi, de les nominades als Oscar, la que més m’ha agradat és ‘Winter’s bone’, la vaig trobar brutal en tots els sentits. Potser és una peli ‘menor’, sense estrelles, però em va semblar brutal. Una abraçada i fins aviat.


  12. Una passada, la vaig anar a veure al cine el cap de setmana passat i, com bé dius, té el regust a “Requiem por un sueño” i per a mi això li dóna una força sorprenent. (Ah, i l’escena lèsbica no està gens malament…) Una abraçada!


  13. Oooooh! l’acabo de mirar (sóc lenteta, jo) i t’he de dir que ratifico fil per randa tot el que dius. Aquesta pel·lícula, com diu la protagonista al final, IS PERFECT!!!


  14. […] on descobreix el plaer en l’enveja  injustificada i l’orgasme en l’automutilació. (Continuar llegint la crítica aquí…) Rate this: Like this:LikeBe the first to like this […]



Deixa un comentari

