h1

Perquè no puc fer un Cameo al teu Blog *by Ferran Mir*

Juliol 3, 2010

Després de posar en dubte la meva objectiva versió sobre el Club Bildenberg vaig castigar a alguns dels meus comentaristes a participar activament en aquest blog fent-hi un Cameo. En Ferran, però, m’ha enviat un interessant text explicant els motius pels quals no ho podia fer, escrit que jo no he dubtat ni un instant en publicar!  I el proper dilluns un apassionant debat de política econòmica entre jo i Rosa de Sang (RS).

Per una falta que no vaig cometre (o, al menys, és aquesta la meva impressió)em vas imposar la penitència de fer un cameo.  Avui, que tenia temps lliure, he decidit fer-ho.

El primer problema que se m’ha presentat ha estat saber quina classe de cosa era un cameo. La gent que ens dediquem a les matemàtiques, ja saps lo pejigoteros que arribem a ser: no podem fer una cosa, si abans no tenim una definició precisa de la cosa a fer.

El cas és que, un cop consultats els diccionaris de la Reial Acadèmia de la Llengua, del Institut d’Estudis Catalans i el Maria Moliner, no he trobat la paraula en qüestió. A tots ells es passa de la paraula “camena” a la paraula “càmera”, sense que hi hagi cap altre mot enmig. He de reconèixer que aquesta primera exploració m’ha conduït al mot Camena, que desconeixia i que, potser tu, per la teva professió, si que coneixes. Les camenes eren unes nimfes llatines de les fonts i els pous que eren capaces d’inspirar la poesia.

La veritat és que això de les camenes m’ha portat una mica de corcoll. Segons sembla, aquestes nimfes eren molt sabies i tenien el do profètic. A més, presidien els cants i, per això se les va assimilar amb les muses gregues. Les vestals recollien aigua diàriament a la seva font que estava a Porta Capena, un bosc a les afores de Roma. De fet, qualsevol semblança amb les muses és inventada perquè les Camenes només eren quatre: Carmenta, Egeria, Antevorta i Postvorta. Els romans celebraven unes festes en el seu honor a mitjans de gener: les carmentalia. A més, Egeria, que havia estat consellera d’un dels primers reis de Roma, Numa, s’havia convertit ella mateixa en font després de la mort del rei.

Curiosament, Antevorta era la deessa del futur i Postvorta era la deessa del passat. Contradicció en els termes o ganes de tocar el que no sona d’Orfeu ( ai! no! que eren romanes… Qui va escriure la mitologia romana?).

M’estic embolicant i no estic al que havia d’estar… que és escriure un cameo. Però com que encara no se el que és un cameo, he acudit al sant pare Google. No m’ha estat difícil descobrir que un “rol cameo” és l’aparició d’un personatge conegut en una obra d’un altre autor. El rol ha de ser curt i evident per la seva significació. En definitiva, el mateix que va fer Balzac a La comédie humaine o Navokov a Lolita. (I Bouvard i Pecuchet, no eren potser cameos del propi Flaubert?).

Bé. Cap problema! Aparèixer al teu blog no em sembla impossible: només cal que tu estiguis disposat a publicar les parides d’aquest impresentable (jo). Un tema a part és si serà o no serà evident que soc jo… Per si no fos el cas, potser m’hauria de presentar… Però si em presento, serà la prova palpable de que el cameo no és evident… i, per tant, ja no és un cameo.Ergo… queda demostrada la impossibilitat de que jo pugui fer un cameo al teu blog. Aparèixer al teu blog potser senzill si tu ho vols, però fer evident que soc jo, no és possible, perquè jo (afortunadament) soc un perfecte desconegut.

De totes formes, i sent conscient d’aquesta impossibilitat, no m’importaria que publiquessis aquesta reflexió. Clar que, ben mirat, si acceptem aquest argument, arribaríem a la conclusió de que qualsevol cameo és impossible. O, al menys, només és possible en la mesura que el lector és capaç d’identificar el personatge que irromp en un espai aliè.

La pregunta final és: Quants cameos hi ha a Lolita? Jo només en vaig identificar mitja dotzena quan la vaig llegir, mentre els crítics més avesats han estat capaços d’identificar-ne més de trenta. I si el lector no identifica el que és un cameo, continua sent un cameo? Jo crec que no. I, conseqüentment, tampoc crec que sigui possible el cameo, ja que es tracta d’una mediació entre el text i el lector del text. Sentint-ho molt, no puc fer un cameo per al teu blog.

P.S. Consti que no he begut gaire mentre escrivia això: només les habituals llagrimetes de Cardenal Mendoza de cada dissabte després de dinar.

*by Ferran Mir*

14 comentaris

  1. Soc adorador del “Mestre Ferran”, ets inapel·lable, sempre em deixes sense paraules i avui no me’n volia estar de confessar-ho.

    No busquis per enlloc ironia a aquest comentari, em feia vergonya dir-ho al teu blog, però avui com a autor d’aquest delirant “cameo” t’ho mereixes.

    Un 10, salut!!!


  2. vaja doncs! així què? és o no és un cameo? snif! 😉


  3. Cameos a Lolita? D’altres autors? Déu n’hi do quins canvis de tema més perillosos xD.


  4. Quant temps as estar a sabadell excavant? conec algu que va estar amb tu alli…hahahaha


    • I can’t believe it!! QUI???


      • aqui no donare noms…hahaha
        una noia,morena…


        • Val, només pot ser una persona! Per comprovar que no t’estàs quedant amb mi diga’m la primera inicial del seu nom!


          • prop de la rambla va ser? davant de l’antic euterpe?


  5. R(si es que ets tu clar)!


    • Doncs no! No, no, t’estas confonent de persona! Jo tan sols he excavat un cop a Sabadell i no va ser en cap carrer, sinó a les afores en un pol·lígon industrial. En aquella excavació no hi havia cap noia morena que comencés el seu nom per “R”


  6. mmmmm another one then…ella creia que si.van excavar sota un parking al costat de la rambla,un tros de poble…no se com ha acabat allo…deu ser que el meu poble(ciutat) devia ser un bon lloc per a viure’hi antigament…clar, en aquells entonses no governava l’esquerra 😉


    • ajajaj que bó! Doncs o bé s’ha confós, o corren llegendes urbanes sobre la meva veritable identitat, pq això que m’expliques no em sona de res!


      • devies anar fent la loca per sabadell i clar,es van quedar amb te cara..jajajajaja.ai rei,no se,a saber…ja te contare.petons que marxo!



Deixa un comentari

