
BURKA: Entre la xenofòbia i el feminisme islàmic
Mai 31, 2010En quan Zapatero va aprovar, el passat dijous, la voladura de l’Estat del Benestar vaig engegar un cronòmetre: a veure quan trigaria algun ajuntament català en aprovar alguna mesura xenòfoba i demagògica per esmorteir el conflicte social? Doncs ni 24h havien passat que el consistori municipal lleidatà prohibia el Burka i el Niqab als edificis de la vil·la.
Si, tots estem en contra de la explotació de la dona i ningú defensa que aquesta peça de roba, símbol inequívoc del patriarcat religios, sigui de lliure elecció femenina ni un mer símbol cultural. Ara bé jo estic absolutament convençut que darrere d’aquesta mesura s’hi amaga la més pura islamofòbia etnocèntrica, aquí les meves sospites i alternatives a la mesura:
->Calia? Quantes dones amb burka empren diàriament les instal·lacions públiques a Lleida? Una? Cap? Llavors a que ve aquesta mesura legislativa? No serà un cas com el del referèndum suïs per prohibir inexistents minarets? S’ha fet algun cens o estudi de camp? Igual simplement s’han deixat endur pels deliris sionistes embogits de l’agent del Mossad, Pilar Rahola, que avui deu estar desmelenada, celebrant la massacre israelita en alguna orgia de mala mort.
->La prohibició repressiva sempre es la mesura més simple alhora que ineficaç. No recorden, potser, els polítics lleidatans el procés dut a terme amb el cas de l’ablació del clítoris? Es va optar pel seguiment intensiu cas a cas amb integradors i treballadors socials, alhora que el diàleg amb antropòlegs socials per part de la Generalitat, abans d’optar per cap mesura coercitiva. Va ser un èxit i a ningú se li va passar pel cap prohibir l’entrada de les nenes mutilades a un col·legi.
-> Que s’aconsegueix deixant a les dones sense poder entrar a espais públics? Doncs que no es puguin socialitzar i culturitzar, impedint així que s’alliberin i s’emancipin del patriarcat. Just el contrari del que es pretenia-
->Catalunya és la Meca de l‘islamisme més progressista i defensor dels drets de els dones. No en va Barcelona ha estat la seu del II Congrés del Feminisme Islàmic (Actes aquí), celebrat el novembre de 2006, on 400 persones varen discutir sobre la fi del patriarcat, la re-lectura feminista del Alcora, la plena igualtat de sexes i la defensa dels drets humans. Tan sols se’n van fer ressò algunes pàgines web alternatives com nodo50. Les feministes islàmiques molesten tant a islamòfobs com ayatolás.
Igual resulta que no es pretén solucionar un conflicte, sinó crear-ne un! Substituir l’imminent lluita de classes, a punt d’esclatar, per una nova creuada per tal de salvar el cristianisme occidental. Alienar als treballadors fent creure que el culpable de la crisi no és el capital, sinó un marroquí mort de gana que suposadament li ha pres la feina. Com ja els hi va fallar l’esperpèntic referèndum folklòric, calia treure’s un as de la màniga ben aviat!
El mateix havíem vist abans a Ausch-VIC, Badalona o Llavaneres, Catalunya té la major concentració de proletariat i cal desactivar aquesta olla a pressió com sigui. No tinc cap dubte que a mida que es convoquin mobilitzacions sindicals i obreres, més nombrosos seran els Ajuntaments que aprovaran mesures destinades, única i exclusivament, a atiar conflictes identitaris i descarregar la ràbia social contra els estaments més dèbils de la societat, en aquest cas les dones immigrants.
Molt tendenciós l’article. Contraposes la prohibició del burca en llocs públics, la oportunitat de la qual pot ser discutible, al treball de mediadors socials en el tema de l’ablació quan saps que a Espanya l’ablació no és que només estigui prohibida, sinó que es penalitza amb penes de presó, es practiqui on es practiqui dins el territori espanyol. El que fan els treballadors socials és intentar impedir que quan a l’estiu les famílies de les nenes se’n van de vacances al país d’origen allà els practiquin l’ablació. Perquè el que està claríssim és que la llei persegueix qui practica l’ablació a Espanya, cosa que em sembla molt bé i que no et veig titllar de “mesura repressiva” (les mutilacions corporals de parts del cos funcionals -que no simples pírcings o tatuatges- realitzades a menors o sense consentiment han de ser penalitzades i punt, per damunt de falsos relativismes culturals).
En tot cas una cosa és el la llei i una altra el treball de mediació. Poden haver lleis que regulin determinats temes i, a part, feina de mediació. La mediació no és una alternativa a la llei, sinó un complement. Molts treballadors socials precisament treballen amb delinquents per intentar convènce’ls i donar-los eines perquè no tornin a delinquir. Això no questiona ni és cap alternativa a les lleis, ni a les forces de seguretat ni al poder judicial, sinó que és un complement.
En definitiva, davant d’una hipotètica prohibició del burca, això no exclou que es continuïn fent polítiques de mediació en aquest tema. Com diuen en castellà “lo cortés no quita lo valiente”.
Dit això, estic d’acord que és un absurd fer una llei ex professo per un 1 per 100.000 de la població. Això sí, per seguretat, trobo necessari, fora de rues de carnaval, que en la via pública no es pugui anar amb el rostre completament tapat de forma que no se’t pugui identificar o que en tot cas davant de requeriment se’t pugui obligar a descobrir el rostre. Caldria anar per aquí i no per prohibir explícitament una peça de vestir determinada. Seria absurd fer una llei pels passamuntanyes i una altra pels burques i una altra per les màscares.
Sobre el feminisme islàmic, ¿no et referiràs pas a “ni putes ni soumises” el moviment feminista islàmic francès, de llarg el més potent en el món occidental i que és PARTIDARI de la prohibició del burca a frança (i fins i tot del vel o hiyab a les escoles). Tampoc et referiràs al laicisme turc que veta també el vel, no tan sols el burca, a les universitats?
1.- Doncs si ambdues coses son compatibles, pq no adoptar PRIMER la mediació social en comptes de la prohibició?
2.- En el cas de l’ablació, jo no he dit que no es prohibeixi, peró apaludeixo que el tema és fes amb mediació i dialeg antropològic com a PRIMERA MESURA!
3.- Si, el feminisme islàmic català defensa el mateix! Perqué no donar-li suport social i mediàtic per tal que siguin l’avantguarda social de la revolució feminista dins l’Islam, en comptes d’optar per mesures d’imposició etnocentristes, per part de partits polítics obertament islamòfobs?
No es millor concienciar a les dones que atiar un conflicte per tal d’estigmatitzar públicament un col·lectiu?
Ai, Arqueòleg si són compatibles són compatibles. És compatible fer una llei que prohibeixi el burca en determinats espais (fins ara només s’ha parlat de certs edificis públics) i a la vegada fer feina de mediació perquè les dones no el portin per decisió pròpia. Són dos temes diferents.
El teu article m´ha fet fàstic. Literalment fàstic.
Celebro que no t’hagi deixat indiferent! No pretenia fer amistats amb aquest post, precisament, sinó remoure les consciències!
Quanta demagògia… Doncs jo el que crec és que el que es treu asos de la màniga, justament per evitar donar la cara davant la societat, és ICV, el partit conservador per excel.lència d’aquesta Catalunya “progre” que ha viscut massa temps per damunt de les seves possibilitats. ICV no pot oferir alternatives a la crisi perquè no en té, pensa que tot és culpa dels “rics” i que castigant-los s’arregla la història, simples com ells sols! creu que la despesa pública arregla els problemes i que l’endeutament públic estira una demanda morta, ximples com ells sols! i que pagui Pujol! Opina que l’amor, la fraternitat i la germanor són els únics ingredients necessaris per la convivència, rucs com ells sols! Quan actuen però t’has d’amagar, dóna’ls una regidoria o una conselleria i la caguen cada dos per tres, això sí, són experts a culpar els càrrecs intermedis i no assumir mai responsabilitats, per una vegada que manen, “ves a saber quants anys tardarem tornar a tocar cuixa!” però ells estan tranquils, les seves cagades les paga el PSC, el votant d’ICV és guay i entén que les cagades són a fi de bé sobretot si es fan a la cara dels altres. I per ser megatopesuperguays, sí, defensem els burques i les dones tapades, fins al cap i que no hi puguin ni respirar, que això és superpogre i superrespectuós amb els drets humans, ara sí, si veuen un capellà se li pixen a la cara, covards com ells sol! I la crítica a la seva veritat, la veritat, buf, cosa de feixistes, fatxes repugnats que no haurien de tenir ni dret a opinar ni a viure, no com ells superdemòcratesmegatolerants. “Ai néna, si no fos par nossaltras, als d’ICV, cóm astaria aqués món”.
Ea, ea RS! Reserva energies per la campanya electoral, que aquest post no anava sobre l’ecel·lent política antifeixista i anticapitalista de l’únic partit d’esquerres a Catalunya!
Ja tindràs temps per explaiar-te defensant a la burgesia, la ma dura policial, l’especulació financera, la intolerància i el folclore català en un gran especial sobre la campanya quan aquesta es produeixi!
No cremis cartutxos abants d’hora!
L’espero amb delit. Per cert, això de “l’únic partit d’esquerres de Catalunya” deu anar per allò d’unir les esquerres que dèies fa poc en un post, no?
Parles de la mà tova de’n Saura, no? XD
Ets patètic, talment com un jueu ortodox o un talibà afganès. Hi veus a través dels dogmes, força trist.
Ui, com tens el pati… Però no és per a menys. L’alcalde Ros, l’artífex de la mesura no va donar suport de cap mena (m’atreviria a dir que va menysprear) el referendum del 25 d’abril, així que més val no barrejar el teu gens racional fervor antinacionalista amb quelcom que més aviat crea llibertats abans que prohibir-les.
L’ordenança afecta a tothom que dugui la cara tapada en dependències municipals, per tal de facilitar-ne la identificació (i això inclou bufandes, passamuntanyes, cascs, ulleres de sol massa grans i similars). Que el burka sigui l’aspecte que més n’ha transcendit forma part de l’estratègia d’aquest cacic tant nacionalista que no dóna suport a les consultes però a la vegada tant xenòfob com per legislar de manera intransigent contra un problema atacant-ne precisament als símptomes i no a la causa. Has caigut de quatre potes a la trampa d’un politicastre de províncies que vol fer el salt a la política autonòmica amb garanties.
Arqueòleg,
m’agrada força llegir-te, però, des del meu punt de vista, contínuament et deslegitimen les errades ortogràfiques i gramaticals que comets o, gairebé diria, exhibeixes en un exercici d’autocomplaença. Hauries de fer un esforç i aprendre a escriure segons la gramàtica catalana. No pretenc ser un troll, sinó un lector molest per la poca exigència.
Aquí t’he de donar la raó! Soc plenament conscient d’aquesta mancança, intento corregir totes les faltes q trobo, peró al escriure a 100/h se m’en passen algunes! I’m zorry!
mmm Arqueòleg, es diu corretgir… lesson nº1 😉
Estimat glam, i si fas servir el corrector ortogràfic del Firefox?, els meus posts son un desastre gramaticalment parlant, però ortogràficament son decents.
I respecte al post, la veritat és que les ordenances sobre el burka son populistes, el creure que hi ha un important moviment feminista islàmic és una il·lusió òptica, i el missatge de “l’únic” partit d’esquerres del país és massa fàcil.
P.D.:Dedico aquest comentari a les dues fileres immenses (una pels homes, un altre per dones) que hi ha cada dia al consolat del Marroc i veig al anar a treballar. De pas li dedico a aquells que quan per allà passen diuen coses com: “que asco de chusma”, “que se vayan a su país” i altres comentaris conciliadors. Aquest és el país on vivim, no ens enganyem.
Hola,
Tot i que no comparteixo del tot la teva argumentació, hi estic d’acord. No m’agrada gens aquesta ordenança o llei. Només gosem exigim compliments als més febles. Com és que ens esverem si a la barriada instal·len una mesquita i en canvi ningú piula perquè a sota de casa t’obrin un “salón del evangelio”? És demagògic el que va espetar un representant islàmic contra aquesta ordenança amb els hàbits de monges? Deixaran passar un sikh que du els cabells recollits sota el turbant? No li diuen res perquè és un home?
Com podem alliçonar si les dones continuen patint marginació professional? Quan cobrin el mateix i tants homes com dones disposem de les mateixes condicions laboral potser sí que podrem modelant altres societats.
No he entès que encara se senti la regidora de Lleida decebuda perquè no es van presentar en una reunió representant islàmics. Esperem allò de si et peguen ofereix l’altra galta, no?
Pel que fa a l’exigència lingüística. Doncs està molt, però cal fer una bona volta perquè n’hi ha molts que no compleixen una qualitat lingüística. Ara trobo molt baix que es demani qualitat lingüística, quan aquest bloc té un llarg temps de vida.
Acabo parafrasejant el poema de Maria Mercè Marcal: “A l’atzar agraeixo tres penes: ser d’esquerres, treballador públic i cagadubtes.”
Felicitats pel bloc i si et cal un cop de mà per la qualitat lingüística, em fas un xiulet. Per què saps xiular, oi?
Si, sé xiular si! Ara intento baixar-me el corrector de firefox!!
Gràcies per llegir-me i sobretot gràcies per perdre la por a comentar!
1.- Doncs si ambdues coses son compatibles, pq no adoptar PRIMER la mediació social en comptes de la prohibició?
bah, molt bonic…com els mundos de Yuppy i els teletubbies, però…de fet tú ets plenament conscient que això és d’un idealisme que no s’aguanta per enlloc
No! Idealisme és creure que la teva cultura és millor a les altres i que, per tant, tens tot el dret a imposar-la a la resta, esclafant a qui calgui.
Idealisme és pensar com Thomas Hobbes, que l’home és dolent per naturalesa i que sense un estat absolutista, dictatorial i repressor els humans ens matariem inexorablement entre nosaltres, com si els 4.000.000 d’anys de Paleolític i Neolític mai haguessin existit.
Gràcies Arqueòleg, llegir-te m’arrenca un somriure:
-“l’imminent lluita de classes, a punt d’esclatar”:
MWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAAHAAAHAHAAAAAHAHAAHAHAHAH
Això es com els cures quan parlen del judici final.
-“Alienar als treballadors”
BUUUUUUUUUUUUUUAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH!CHARLIO!! LO HASES MAL!!!(Imitació aproximada del Cruyff del Crackovia)
Primer, els “treballadors” dels que parles ja fa temps que els van deslocalitzar a paisos del tercer món. Segon, si acceptem com a treballadors el succedani que aquí tenim, em sembla que arribes tarda, MOLT tard. Estan completament alienats, són una alienació amb potes.
Ets un catxondo. Deixem que tothom vagi com vulgui, i si algú es prou estúpid o ignorant per posar-se burka voluntàriament, és el seu problema. I si és obligat, a la presó el fill de puta obligador.
D’acord! El capitalisme fordià classic ja no existeix i per tant la conciència de classe a occident és molt més baixa, on l’individualsime postmodern ens ha convertit consumidors i no en productors.
Peró que no existeixi la consciència de classe no vol dir que no hi hagin proletaris! Tu deus ser un burgés ociós, peró jo que treballo a peu d’obra et puc assegurar que en queden uns quants eh..
Doncs perquè no poden portar les cases del tercer món, que sinó també els haguessin deslocalitzat! De fet, com que no poden portar les cases, porten els immigrants explotats i precaris per a que ens les fabriquin aquí.
No t’enganyis, l’única diferencia entre un company teu de feina i un empresari es la marca del cotxe i els metres quadrats del pis. Si els intercanviessin seguirien funcionant perfectament.
Es curiós com sigui el tema que sigui que tractem, sempre acabem parlant de comunisme i/o nacionalisme. Serà que son matèries transversals a tot. O que estem obsessionats.
És un tema molt complicat difíl de gestionar…
Et la dedique… http://circoiberia.wordpress.com/2010/06/01/niqab-lg/
l’home és dolent per naturalesa
Els homes tenen interessos enfrontats i visions del món enfrontades per naturalesa. Per això calen els estats, les lleis i els jutges. I posats a tenir una “cràcia” millor una democràcia que una teocràcia..
Paleolític+Mesolític+Neolític+Calcolític+Bronze Inicial= 3.996.500 anys SENSE ESTAT
Bronze Final-Until now=3.500 anys AMB estat. (0,08% del pas de l’home pel planeta terra)
Per molt que volgueu destruïr i reinventar el passat, els prehistoriadors no callarem mai, davant les ofenses creacionistes!!
Però tu no erets marxista? M’estàs donant la raó?? jeje
Suposo que no, és allò de primer agafar el poder de l’estat per després destruïr-lo, FAIL!
Abans de l’estat hi havia altres formes d’organització més senzilles (la tribu, el clan, etc.) donat que la realitat tecnològica era molt més simple i la demografia molt més reduïda. De fet el sorgiment dels estats com tu bé saps ve acompanyat mà amb mà de l’especialització econòmica (no tothom fa de tot sinó que sorgeixen professions especialitzades -camperols, mercaders, funcionaris, soldats-) i en societats que arriben a un nivell més complex de tecnologia (Mesopotàmia). Evidentment a zones de Papua Nova Guinea no van arribar a necessitar un estat ben bé fins el segle XX, mentre que a la vall del Tigris ja es van plantejar la necessitat d’un estat 3 milenis abans de crist.
Quan dic calen els estats, les lleis i els jutges dic que calen a l’home d’AVUI per gestionar unes societats amb el nivell tecnològic i, sobretot, la demografia d’avui que creen unes interdependències d’un nivell de complexitat impensables en aquest 99,92% del pas de l’home del planeta anterior a l’edat de bronze.
equilicuá
Totalment d’acord amb tu. Aquesta mesura només s’aplicat per guanyar vots, es veu que a Lleida només hi han 6 dones que portin Niqab. Si no és per electoralisme, haguéssin dit de prohibir entrar encaputxat en l’administració pública, per motius de seguretat. Però saben que tocant el tema religiós-immigració poden arreplegar uns quants vots, es podria provar d’entrar encaputxat, hi ha alguna legislació al respecte??
http://unaminoriaradical.wordpress.com/
A la majoria d’escoles, instituts, etc. no es pot portar gorres ni barrets, ara bé, en molts d’aquests centres permeten que es porti el hidjab o el xador.Això em sembla que si que s’ha de legislar. Si per aquestes noies musulmanes, més que per una questió d’obligació i respecte, dur el hidjab, és una questió estètica, doncs també pot ser una questió estètica per mi dur barret.
Per cert, bé que calles quan els suposats xenòfobs alienadors són els progressites d’esquerres del PSC.
Tros d’hipòcrita. El contingut del teu blog fa fàstic, però dona goig refutar les teves parides. Ho deixes força fàcil, tens la ESO?
Tinc el doctorat (a mitges), émul de Belen Estaban!
*dóna goig. O, millor dit, fa goig.
Molt bona reflexió! Molta demagógia en nom de la dona a la que enlloc de protegir-la se l’exclou en nom de la seva dignitat! http://blogs.araponent.cat/josep-a-moreno/blog/el-fals-debat-del-vel-integral
El Burka arriba a Vilanova:
http://espigall.blogspot.com/2010/06/el-burka-arriba-vilanova.html
En Alemania se prohibe ir con esvastica, y nadie absolutamente nadie dice que se pone a defender simbolos racistas,machistas etc..
Y ahora resulta que prohibir una prenda de ropa con connotaciones casi tan ofensivas o mas como es el burka va y resulta que es xenofobo, COJONUDO
En Francia hace tiempo prohibieron el velo en los colegios, y lo cierto es que esto de prohibir el burka es una copia del proyecto que hace Sarkozy, En italia, hace tiempo que prohiben ir a las piscinas con burkinis.
Lo cierto , es que si uno se da un paseo por Europa se da cuenta de lo mal montada que esta la inmigracion en España, no hay una autentica integracion, uno se va Francia y se queda sorprendido de lo integrados que estan, se nota que estas leyes “xenofobas” (para los cuatro quejicas de siempre) han funcionado, han roto el muro.
Por cierto me hace gracia los argumentos “es que hay muy pocas mujeres con burka”, bueno, tambien los machistas dicen que los casos de violencia domestica son muy poquitos… que hacemos aplicamos la misma norma de “son muy pocos”
Las medidas coercitivas son ineficaces.. pues bueno ya vemos que en europa SI FUNCIONAN asi que no nos tomen el pelo. (recomiendo viajar mas la verdad)
lo que hay musulmanes progresista por que hay una reunicon de 400 chupasubvenciones, pues bueno.. si tu lo quieres ver asi, yo prefiero ver a los imanes que dicen como pegar a la mujer….
Pero bueno sigamos sin integrar a los musulmanes que ya veremos que bien nos va…
Lo racista seria exigirle algo diferente a los musulmanes
Aqui prohibimos el burka , tomando de ejemplo Francia que ya empezado a debatir la prohibicion
No se puede integrar a nadie impidiendole salir de su casa.
No n`estic d`acord, arqueòleg. Primer, el burca quasi no es veu a Espanya, es molt propi de païssos com L`Afganistan i el Pakistan, per tant no es una prena que les dones musulmanes àrabs o berbers portin, i menys al nostre païs, ja que amb prou feines ttrobes cap afganès inmigrat. Les magribines, en la seva majoría àrabs i en menor mesura berbers, solen util.litzar el hyyab, que nomès cobreix el cap.
En quant a la mesura, com a vigilant de seguretat que soc, em sembla molt bè, ja que qualsevol persona que entra en un edifici públic ha de ser identificable. Si passa qualsevol cosa dintre, es molt mès dificil d`identificar per les càmeres de seguretat algú que porti el cap cobert.
Per una altra banda, em sembla molt bè que pel carrer vagin com vulguin, per aixì hi han les llibertats personals, i si bè no es cert que totes estiguin obligades a portar.lo(hi ha moltes que l`util.litzen lliurement com a símbol d`identitat, es cert i ho puc assegurar), crec que en el fons es tracta d`una prena que es un símbol del del masclisme i del patriarcat.
I no pensis que per dir això soc etnicista. La meva dona, amb la qual em vaig casar fa un any, es àrab, agnòstica i magribina, i estem esperant un fill(o una filla, jeje). No tot es el que sembla.
El cas d ela teva dona, doncs, es la prova empírica de que existeixen magrbins agnóstics i integrats i que les relacions interculturals (no diguem ja les sexuals) son millor que els prohibicions de cara a la integració
Jo crec que hauría de ser llei general. Ningú, sigui qui sigui, ha d’anar amb el cap cobert en cap edifici que sigui públic i disposi d’un control d’accesos, i no ha de ser una llei disposada ni pensada per a niqabs, hyyabs i d’altres elements identificatius de les dones musulmanes, ha de ser general per barrets, caputxes i qualsevol element que pugui dificultar la identificació d’una persona a qualsevol edifici o recinte tancat que requereixi un régim especial de seguretat. Si més no, al menys tenir la obligació de descobrir.se el cap a la zona de control d’accesos.
Al carrer ja es una altra cosa. Crec que es per la seguretat de tothom.
Trobo la polémica als diaris mal plantejada, a mès atía el refùs alsmusulmans. No confonguem el principi d’autoritat amb la repressió. Es una mesura en part bona, peromalament plantejada en centrar la polémica en assumptes religiosos i ètnics.
I per cert… me hace mucha gracia cuando la gente habla de burkas. El burka es una prenda que cubre todo el cuerpo. En la zona de los ojos hay una redecilla que no deja ver casi nada. Se utiliza en Pakistan y Afganistan sobre todo, por tanto, no es una prenda árabe, ni mucho menos marroquí. El Niqab se utiliza sobre todo en Iran, y es una prenda que cubre todo el cuerpo, dejando una rendija para los ojos, y suele ser negra. Como es iraní, tampoco es de los árabes ni moros(termino no despectivo que deriva del latín “maure”, mauritanos, aunque hoy se llama “moro al árabe y al bereber norteafricanos), por último, el chador es parecido al niqab, y no es árabe, es iraní, y el hyyab es el simple pañuelo que cubre la cabeza, y que se utiliza en la mayor parte del mundo árabe(países donde la mayor parte de población es árabe, no confundir con mundo musulmán, que llegadesde Indonesia, parte de Filipinas y los kazajos de China hasta en el confín arabe/bereber occidental de Marruecos).
Además hay muchas mujeres árabes que no utilizan nada de esto, seguro que más de una ha pasado por vuestro lado y no sabíais que era “mora”.
Hay que informarse más antes de hablar de “burkas” a la ligera.