h1

Qualitat periodística

Març 16, 2009

pinocho

La passada setmana es va publicar a la premsa un reportatge a dues pàgines sobre el projecte arqueològic amb el qual col•laboro laboralment des de fa un més i tot l’equip d’investigació varem poder contemplar horroritzats la magnitud de la tragèdia: l’article periodístic contenia un desmesurat cúmul d’inexactituds, errors, tergiversacions, interpretacions equivocades i falsificacions deliberades de les dades científiques que nosaltres mateixos els havíem transmès, fins a uns nivells escandalosos.

Jo entenc perfectament que un llicenciat en periodisme no té perquè tenir un profund coneixement especialitzat sobre tot allò del que informa, faltaria més, però que menys que saber transmetre la informació sense inventar-se dades fantasioses i ser capaç de documentar-se mínimament sobre allò del que escriu.

Que deu hi haver de veritat doncs a la resta de noticies??? A saber la quantitat de troles que ens estan colant a diari.!!Que ensenyen als estudiants a les facultats de comunicació?? Es que no estem parlant d’un full parroquial o d’un diari gratuït sensacionalista, sinó de La Vanguardia, un dels 3 diaris més venuts a Catalunya, que disposa d’un alt grau de prestigi!

No dic que la objectivitat sigui necessària ni desitjable, sé perfectament que és una veritable quimera aconseguir separar la opinió de la informació quan estem tocant temes de política i qui ens paga és una corporació empresarial editora amb interessos concrets dintre del entramat polític, però es que estem parlant de ciència i cultura!

En fi, com a bona mariculta/mariprogre sempre em quedarà pensar que això en El País no hauria passat… o si? En tot cas és l’únic diari, tot i la seva marcada tendència política pro-gubernamental, manté uns mínims de qualitat respectables per que la resta… Entre la mediocritat provinciana del Avui, el sensacionalisme de Público i la superficialitat de El Periòdico, anem apanyats!

I vosaltres que en penseu?

PD: Llista d’errors a comentaris!

Anuncis

24 comentaris

  1. No pots concretar més en els errors de l’article?


  2. No serà per casualitat el de l’esquelet del nadó desnodrit?
    Vaig pensar en tu quan el vaig llegir. Envia’ls una carta de protesta o penja’ls un comentari a la web. Que enrabiïn!!


  3. Ei Roger, si que hi penso, m’hi he intentat posar diverses vegades i em fa una mandra enorme. Suposo que és el fet d’haver estat llegint i escribint sobre el tema…ara que he acabat, la veritat és que no em sento gens inspirat. Així que queda pendent i ho faré, però no sé dir-te quan. El que no faré és enviar-te un text del que no em senti satisfet.


  4. Si tu penses això imagina els periodistes que hem de treballar en diaris…a vegades penso que sort tinc d’estar en un altre lloc perquè un diari se suposa que informa, no que publicita i això és un gran engany, publicitar per publicitar, que la publicitat no sigui encoberta oi?XD


  5. jo també crec q ens podries donar més detalls, pq segurament si llegim l’article no veurem els errors… no m’imagino què es poden haver inventat si vosaltres els heu passat la documentació i les dades correctes, ja et dic jo q a la facultat t’ensenyen a contrastar dades, però no a inventar-les i més en aquest cas que la informació la teniu vosaltres i l’han rebut de primera mà. Tampoc no generalitzaria… pel que sé de periodistes de la Vanguardia que informen sobre Barcelona són institucions! 🙂


  6. Ja coneixes la màxima més important del periodisme:
    No deixis que la veritat t’espatlli un bon reportatge.
    És semblant al que comentava jo, fa uns quants dies, sobre la premsa econòmica. De totes formes, sempre cal reconèixer que una mica d’informació (encara que no sigui correcte del tot) sempre és millor que no-informació. El que estigui interessat segur que es documentarà millor i podrà ser crític, com tu.


  7. pues si vieras las noticias que sacan de Clunia en verano en el Diario de Burgos… pufff jajaja
    nos mandan a los becarios que no se enteran y escriben lo que les sale del chichi!


  8. Jo no estudio periodisme, però si que estic en una facultat de comunicació. I em fa l’efecte que tot el que s’hi aprén no converteix a ningú en bon professional. Hi ha moltes carreres d’on surts igual que hi entres, afegeixen un títol a la teva vocació de bon o mal professional i apa, a triomfar.


  9. Hi ha dos o tres temes dels que en sé una mica; no sóc un expert, però em defenso. Quan la premsa tracta qualsevol d’ells, les inexactituds, exageracions, tergiversaciones, incongruències, falsetats… són tan grans SEMPRE que ja no em crec res que signi un periodista espanyol, del País a Avui, em són iguals tots.
    No pots escriure una carta al diari queixant-te? O, millor encara, no pots publicar aquí l’article i les teves respostes perquè tothom pogui veure-ho?

    Salutacions!


  10. Doncs jo pens que la objectivitat sí és necessària. Jo mir les notícies per saber què ha passat no perquè el periodista em dongui la seva opinió (que no m’importa) o que per ser segons quin diari em donin la notícia amb una visió de drete o esquerres. EL periodisme s’està polititzant i troles segur que moltes, i cada cop es fa pitjor periodisme, i nosaltres ho consentim, el que em sembla perillós…


  11. Ei Glamboy, em sumo a la petició de més amunt, ens encantaria saber quines són les tergiversacions o inexactituds concretes de l’article o si menys no que ens en fessis cinc cèntims!

    Sobre el tema inexactitud/tergiversació/manipulació de la premsa… ufff amb els anys m’he arribat a adonar d’un cúmul de despropòsits impressionants, amb el resultat que no em crec res i ho poso tot en tela de judici fins haver consultat un mínim de fonts diferents! Tinc un amic que treballa per a la vanguardia i m’ha explicat de tot! I crec que no només és un problema de la premsa espanyola, però com que aquí el tema diaris (i televisions) és cosa de 4 o 5 i no hi ha tanta diversitat informativa com pot haver a un país dels que considerem més “civilitzats”.

    Només el fet de l’11-M ens hauria d’escandalitzar. El mateix dia la major part de diaris seriosos de la premsa estrangera ja parlaven d’atemptat islamista i aquí vam estar amb tres dies de censura governamental!


  12. I no us ha passat que quan heu viscut un fet d’aprop que després ha sortit relatat a la premsa sempre, inevitablement, trobeu algun error en gun nom, en alguna dada… Uf és que això de contrastar les fonts i la informació, com que per aquests lars s’aplica poc!


  13. Roger, deixa’m fer una mica d’advocat del diable amb els periodistes. Cada vegada els demanem més immediatesa. Quan vull saber què ha passat en conecto a interet per llegir a veure què. I ho trobo! (vés a saber amb què em trobo, deus pensar…).

    Però és com si tu et fessin anar a una excavació i abans de posar-te el casc et preguntessin de quin segle és aquesta ceràmica i com es deia la veïna de la cosina germana de la del crani d’allà darrera…

    Em sembla que tenim la notícia que poden donar-nos abans d’infomar-se de res, perquè si tarden cinc minuts en contrastar els fets, allò ja no és notícia…

    Au, ara ja pots tirar-me la cavalleria per sobre… 😉 jejeje


  14. Doncs penso que “El País” no s’escapa.


  15. D’acord! d’acord! ara mateix us relato quines son les inexactituds i falsetats!

    “Dos enterramientos de 5.500 años en el Raval cuestionan el pasado barcelonés”

    No, no qüestionen res, confirmem el que ja sabiem des de la excavació de St Pau el 1989, que a Barcelona hi ha neolític.

    “habitado por jabalíes, liebres y ciervos, que los hombres cazan con flechas y lanzas por la carne y el cuero”

    No! Cacen ur i porc senglar, però no cérvol ni llebre i aquesta part li vaig insistir jo personalment, ja que soc l’encarregat dels ossos d’animals.

    “se alza una construcción estructurada con grandes troncos y de paredes fabricadas con cañas y ramas”

    Grans troncs si, pq hem trobat forats de pal, la resta s’ho ha tet d ela màniga.

    “Las paredes del habitáculo están recubiertas por dentro con barro, resecado con el calor del fuego. La cabaña tiene seis metros de largo y forma ovalada.”

    Tot això s’ho ha tret literalment de la màniga!! No tenim ni la més remota idea de com eren les parets de la cabana!No es conserven!!

    “Hay también restos de variscita, mineral procedente probablemente de la zona de la actual Gavà. Es posible que hubiera intercambios entre grupos familiares cercanos.”

    En tot el jaciment no s’ha trobat ni una miserable dena de variscita!! El fet que amndos jaciments siguin d ela mateixa cronologia no vol dir que forçosament comerciin, i molt menys que siguin familia!!! Aixó si que és literalment surrealista!

    “los habitantes del lugar, que pueden ser unos treinta, una familia amplia”

    Els arqueòlegs portem décades trencant-nos el cap per buscar una metodologia correcte per tal de calcular la demografia d’un lloc i ell ho ha tret a ull!!

    “Por el suelo hay huesos de jabalí, vaca, oveja y una columna vertebral y una cabeza de buey y moluscos y semillas”

    On diu jabalí, hauria de dir porc domèstic, i lo del cap i la columna està mal explicat, jo li vaig detallar que les parts esquelètiques del bòvid més freqüents eren les del esquelet axial, no que només n’hi hagués un!!

    “Hay pocos humanos de esta época tan bien conservados en el Mediterráneo.”

    Home pocs, pocs, no… de tombes neolitiques en tenim unes quantes!! Els sepulcres de fosa catalans no son precisament escassos!


  16. Aps! I us recordo que el darrer cop q vaig sortir a la premsa (estic fet una celebritat!) van assegurar que jo era doctor en antropologia i que havia trobat mòmies (quan eren ossos humans sense conexió anatòmica)!!

    https://glamboy69.wordpress.com/2008/09/13/soc-doctor-i-jo-sense-saber-ho/


  17. Gràcies per les dades aportades! Una bonica col·lecció de despropòsits, la veritat…

    Salutacions, doctor! XD


  18. Si, col·lecció complerta de despropòsits.

    Responen la teva pregunta:
    Per respondre a cada comentari individualment cal configurar des d’el Tauler -> Opcions -> Discussió. I aleshores senyalar la casella que posa: Activa els fils (imbricats) als comentaris amb XXX nivells de profunditat. Has de posar-li com a mínim 2 nivells de profunditat.


  19. jajaja doncs anem apanyats!!
    jo sempre intento llegir amb una mirada molt crítica i la veritat e sque potser no diuen mentides, pero manipular i explicar mitjes veritas o directament ometre la informació que no interesa a patades! no sé si en aquest cas era per ignorància o per despistes, però en la majoria de temes es del tot segur que és intencionat!


  20. Encara et sorprenen els diaris? Pensa que tots els diaris diuen mentides, encara que és veritat que a l’apartat de cultura sempre són més grans. I és per alucionar.
    Haig de reconèixer que vaig veure l’article, i el vaig llegir per sobre, però saben que de prehistòria no és una assignatura troncal a periodisme vaig veure que no anavem gaire bé, i el vaig deixar a mitges.
    Si amb la història i la cultura diuen mentides, també ho diuen en educació. Diuen que van molt bé les escoles i que no falten mestre. Doncs jo puc afirmar que és mentida. Què fa un historiador de l’art fent música (no en tinc n’hi idea) i ganxet (no és broma, tpc en ser)?


  21. He perdut la fe, fins ara “La Vanguardia” em semblava un diari seriós i de confiança, és mes vaig llegir l’article esmentat i vaig pensar “potser en Roger hi és a aquesta excavació”.
    Si un dia d’aquests llegeixo al diari que les vaques volen ja no m’ho creuré.


  22. Ostres! És veritat això que diu en “madebymiki” que la Vanguardia diu que si publica que les vaques volen és que és veritat…
    Curiós…


  23. Felicitats, tu! Quina sort! La pròxima vegada igual trobeu el diari del cap de tribu!


  24. Si cliques al dibuix es fa més gran! ;):P
    Només dues? Però sé és molt fàcil 😛

    Déu ni dó la que has muntat! T’excomunicaran i de cap al purgatori! jajaja 🙂



Deixa un comentari

