h1

PENÉLOPE CRUZ: Llums i Ombres

febrer 22, 2009

cayetanoypenelope

En el moment d’escriure aquest article encara no sé si l’actriu d’Alcobendas Penélope Cruz serà premiada aquesta nit amb un Oscar pel seu paper d’artista desquiciada i neuròtica al film de Woody Allen “Vicki, Cristina, Barcelona”, però el que és ben segur que si aquest guardó l’haguessin d’atorgar els ciutadans del nostre estat, la única cosa que s’enduria seria una escopinada a la cara i si pogués ser amb mocs millor!

Mai he entès aquest autoodi que es sent a Espanya pels artistes que triomfen a nivell internacional! Encara recordo amb vergonya aliena com Almodovar va guanyar l’Oscar al millor guió per la genial “Hable con ella” però no el de millor film en llengua estrangera, ja que l’Acadèmia Espanyola ni tan sols el va seleccionar. O, en un altre camp artístic, també em venen a la memòria les terribles crítiques que es varen endur en els 90’s Dover per tenir el terrible gosadia de cantar en anglès i no en la llengua del Imperi.

Les crítiques sobre Cruz es basen principalment en al seva actitud de Diva. Doncs si! Es al que es dedica, a ser una estrella del cinema! Seria incomprensible que es comportés com una gris funcionaria passejant per la catifa vermella i, per altre banda, no veig cap diferència entre els seu comportament i el de la resta de celebritats hollywodianes, simplement interpreta el paper que li pertoca per ofici i estatus coma a actriu que és.

Sobre la seva carrera cinematogràfica, podem observar un in crescendo des de que va interpretar a una joveneta sexy a “Jamón jamón” de Bigas Luna, fins a excel•lent interpretació d’una matriarca italianitzada a “Volver”, destacant els seus papers de monja embarassada d’un transsexual a “Todo sobre madre”, o la de pàmfila innocentona a la ja oscaritzada “Belle Epoque”.

També ha tingut moments baixos, en prescindibles pel•lícules de poca monta com a “Carne Trémula”, sens dubte un dels pitjors films d’Almodovar, “Vainilla Sky”, l’absurda reedició americana d’”Abre los ojos” (calia?) o el monumental bodrio amb el que va trepitjar els EUA “All the pretty horses”.

Possiblement estigui un xic encasellada en el paper de femme fatale llatina, però sens dubte és un rol que borda!

La única crítica que trobo plenament encertada es sobre la seva vida privada: cal que s’inventi constantment relacions amb actors amb els que treballa per tal de promocionar els seus films? Algú es va creure la seva relació amb l’armaritzat Tom Cruise quan, curiosament publicitaven “Vainilla Sky” o el seu suposat romanç amb Matthew McConaughey amb “Sahara” o l’actual amb Javier Bardem, actor que curiosament comparteix cartell amb ella a la seva darrera peli?

I no sé que opinaran els meus lectors heteros o els meves seguidores lesbianes sobre la seva part física, però com a gai tan sols us puc recomanar l’excel•lent fotoreprotatge que li ha dedicat Anne Leibovitz al suplement dominical de la Vanguardia d’avui (vegeu imatge superior)

Anuncis

11 comentaris

  1. Amb volver em vaig treure el barret i aquesta noia pesi a qui li pesi té talent, val a ir que va començar amb 16 i com be dius la cosa va in crescendo… hi ha molts que en canvi cauen en picat. Guany o no el coctel Allen Pe m’ha deixat amb bon gust de boca.


  2. Ahhh ho sento però només sap fer bé un paper: el de basta. Això sí, el borda, ja sigui fent pipi a jamon jamon, fent de clon de sofia loren a volver o cridant com una histèrica a “vicky”.

    Ho sento però les meves dives espanyoles són mercè sampietro, carmen maura, victoria abril, aitana sanchez-gijon i sobretot l’oblidadissíma emma suarez (i moltes més que em deixo). I en quant a les generacions més joves, no sé què té Pe que no pugui tenir Ingrid Rubio o la mateixa Paz Vega si triés millor els seus papers i no fes tanta publicitat de dubtós gust!

    Per altra banda Pe segueix sent la mateixa petarda que presentava la quinta marcha:

    Ah i amb el bardem tampoc puc… algú troba que està bo? Si té cara de Frankenstein!


  3. No em considere molt expert a l’hora de valorar la interpretació d’actors i actrius. No obstant, crec que Penélope Cruz ha millorat molt des dels seus començaments fins ara. No sé si heu vist “Elegy”, on fa el paper principal, amb molts primers plànols. A mi em va resultar creïble.

    Com a hetero -o podria opinar sense ser-ho, supose-, trobe que està molt guapa. Prou més que quan era joveneta: sembla que ha sabut operar-se bé.

    Arqueòleg, pel que fa al tema dels textos, sí que accepte. T’enviaré alguna cosa. Estic treballant i estudiant oposicions, però t’arribarà algun text.


  4. Ho sento Roger, però no puc estar d’acord. Exactament en què es basa la teva postura vital marxista? Com pots defensar la confusió entre la professió d’actor i tota la parafernalia classista, fetichista i burgesa que acompanya la cerimònia d’entrega dels Oscars? Una cosa és ser actor i una altra de ben diferent creure’s algú especial pel fet de ser-ho. El pitjor que li pot passar a un actor és creure’s que és algú especial situat per sobre de la resta de mortals.

    Petons

    Martí


  5. A Espanya no es perdona l’éxit. I no es perdona que un no vulgui participar de l’olor de cigrons reescalfats de tot plegat, de safareig cutre i calces esteses. I no se li perdonarà mai. Però avui és ‘nuestra Pe’ per a tots els qui ahir la insultaven. Perquè la hipocresia i la covardia són també segells d’origen d’aquells ‘creadors d’opinió’

    Salutacions!


  6. A mi no m’agrada la feina de la PE, reconec que ha tingut algun bon paper que l’ha bordat, he de reconèixer q si surt ella en una peli com q em fa mandra no la miro, així q tinc el dvd de Volver (me’l van regalar) i encara no he estat capaç de mirar-lo. Per això no puc reconèixer el seu gran talent en aquesta peli… crec q m’agrada com actua a la niña de mis ojos i para de comptar, evidentment les seves pelis americanes no valen gaire i jo q m’esperava molt d’elegy, pq m’encata la coixet, ella no em va transmetre massa.
    AH! a mi m’encanta el bardem, és un actoràs i jo el trobo guapíssim!!!!!! crec q és una pregunta que corria per dalt.


  7. Jaja, doncs si a mi el bardem em fes proposicions, amb la cara de psicòpata i violador que té, em fotria a córrer de valent!

    A Pe és que li tinc tirria des de “abre los ojos” o sigui que la cosa ja ve de lluny. Haig de reconèixer que hi ha papers d’ella que si m’han agradat com “la niña de mis ojos”, “volver” o el mateix jamón jamón amb la inefable escena del pipí, eh?

    Però em fa ràbia que es parli tant de Pe mentre actrius com la meva gran diva hispana que és Emma Suarez estan quasi sense que cap director les truqui!


  8. Doncs no puc donar-te la raó amb Hable con ella. No la suporto. Trobo que és de mal gust tota la pel·licula. Que un tio es folli a una dona que està en coma, que a més sembla que se’l defensi. Que la pobra es quedi embarassada…no puc aguantar veure-la, ho sento!!!


  9. Jordi-> Completament d’acord amb la opinió!

    Rafa-> Ajajaj gràcies epr recordar els seus inicis!! Que bo!!

    Vicent//Aita-> “Elegy”… recrodo q em va avorrir bastant tot i idolatrar a Coixet! De fet me la he oblidat repassant la seva carrera!

    Martí-> ajajaj I Marx q pinta amb Penèlope Cruz?? Quina mania de polititzar-ho tot!! Jo estic superafavor del glamour i el despifarro en ceremonies luxoses hollywodianes! Tot diner invertit en cultura i glamour em sembla poc!

    Theo-> Si l’enveja fos petroli Espanya seria Kuwait!

    Lu-> Doncs per mi és un dels moments més àlgids de la carrera d’Almodovar! No t’ho prenguis en un sentit moralista! Si t’escandalitza això no miris “Entre tinieblas” o “Pepi, luci Boom” que et donarà un cobriment de cor!!


  10. Com a lectora i entusiaste hetero et diré que la trobo guapíssima i que seria una molt bona actriu si la deixessin interpretar a fons. Sempre em sembla que li ha tallat el paper o que l’han tallat a la sala de muntatge. M’agrada a Todo sobre mi Madre o Jamon, jamon però ni trobo que Almodovar l’exprimeixi com cal ni que als EUA sàpiguen trobar-li el paper


  11. Jo no sent autoodi pels artístes espanyols. Sempre he sentit molta devoció per Emilio Gutiérrez Caba, er exemple, i Bardem no em disgusta. Pens que en aquesta pel·li de Woody Allen, si se la mira en V.O.S., Pe es mereix l’Oscar. Malgrat això, com a actriu no m’agrada. Només fa bons papers quan fa d’histèrica o desquiciada. La trob vulgar, no ho puc evitar. M’encanta Audrey Hepburn, i que la comparin amb ella o diguin que és la seva successora, m’assembla un insult. I el seu anglès és molt xerec pels anys que fa que treballa i viu als EUA. Si no vol fer papers només d’hispana crec que hauria de canvair de professor. D’ella, per tant, només de moment em qued amb el paper de María Elena on és cert que al film, quan surt ella, la història agafa força.



Deixa un comentari

